A dokufilmes aljnövényzet

Nem szerepelt rosszul a hazai dokumentumfilm az idén sem a világban. Például Forgács Péter filmszemledíjas Von Höfler vagyok című munkája Jeruzsálemben is siker lett. Salamon András Neubrandenburgban fődíjat nyert A város ritmusa című alkotásával. Moldoványi Ferenc A másik bolygó című lírai opusa a mannheim-heidelbergi fesztiválon tűnt ki. A közelmúltban volt már olyan filmünk - Kocsis Tibor Új Eldorádója -, amely egyszerre vert hullámokat Brüsszelben és az Egyesült Államokban. A műfaj hazai reprezentánsai közül az utóbbi évekből emlékezetesek olyan művek, mint Varga Ágota Porrajmos - cigány holokauszt, Szemünk fénye című filmje; Almási Tamás Ózd-sorozata, Sejtjeink vagy Szerelem első hallásra című alkotása, és még jó néhány.

Salamon András Neubrandenburgban fődíjat nyert A város ritmusa című alkotásával. Moldoványi Ferenc A másik bolygó című lírai opusa a mannheim-heidelbergi fesztiválon tűnt ki. A közelmúltban volt már olyan filmünk - Kocsis Tibor Új Eldorádója -, amely egyszerre vert hullámokat Brüsszelben és az Egyesült Államokban.

A műfaj hazai reprezentánsai közül az utóbbi évekből emlékezetesek olyan művek, mint Varga Ágota Porrajmos - cigány holokauszt, Szemünk fénye című filmje; Almási Tamás Ózd-sorozata, Sejtjeink vagy Szerelem első hallásra című alkotása, és még jó néhány.Vannak jó hazai dokumentumfilmek. Akár érdekfeszítőbbek, mint egy-egy magyar játékfilm. Ám mindez mégis a jéghegy csúcsa. Évente legalább 150-200 dokumentumfilmnek tartott mozgókép készül Magyarországon. Jó, ha egytizedük válik szűkebb-tágabb körben ismertté, kritika, szóbeszéd tárgyává. Túl sűrű a műfaj "aljnövényzete", számos hajtás bújik meg benne ismeretlenül. Méltánytalanul-e? Nehéz megmondani. A filmesek között vannak, akik a DVD korában, a mai tévécsatorna-dömpingben és világhálós nyomulásban is terjesztési problémákra, fórumhiányra panaszkodnak. Biztos, hogy valami itt nincs rendben.

Legutóbb dokumentumfilmesek fölvetették: hiába vetítenek az első két-három napon csak tényfilmeket az évente megrendezett Magyar Filmszemléken, azok mégis játékfilmközpontúakká válnak. Hogyne válnának azzá, ha - az egyik jeles alkotót idézem - egyszerre zúdítanak rengeteg filmet a nézőkre.

Tavaly 44 dokumentumfilm volt versenyben! Ennyit rövid idő alatt nem lehet megismerni, befogadni. Ennyi nem képes "eseménnyé" válni. Ezért igazuk van azoknak, akik azt mondják, ki kell választani azt a 10-15 legjobbat közülük (mint a játékfilmeknél), amely így könnyebben rátalál a közönségre. Igen ám, de akkor a többi alkotó elveszíti azt az évi egyetlen reprezentatív fórumot is, amelyre úgy vágyik, mint szomjas antilop az esőre. Csakhogy egy magyar dokumentumfilm igazi, nemzetközi karrierje nem azon múlik - mondják mások -, hogy játsszák-e a filmszemlén, vagy sem. Hanem azon, hogy készítői, gyártói megkeresik-e vele a nemzetközi fórumokat. Itthon rendezzenek külön nyilvános dokus vetítéssorozatokat, ahol szakmailag is megméretik minden új film, és kiválasztódik a krém, amely a filmszemlére mehet - javasolják.

Sok a magányos farkas a magyar dokumentumfilmben. Beszűkült a mozgástér, hiányzik a szakmai élet, a műhelymunka. Hogy mennyire hiányzik, azt egy jeles filmes így fejezte ki a napokban: - Sokszor rossz, unalmas, elavult filmeket csinálunk. "Beszélő fejeket" mutatunk, hosszan nem történik semmi. Nem az akció hiányzik - esetleg az is -, hanem a dramaturgiai esemény, az emberi történés. Szemléletváltásra volna szükség.

A jövő év eleji 40. Magyar Filmszemle első három napja ismét a dokumentum műfajé lesz. Mint korábban. Lényeges változás nem várható. Reméljük, csak egyelőre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.