Nem divat az őszinteség
- Többször olvastuk, hogy "nyugati igényességgel" készült a Kaméleon.
- A Korda-stúdióban forgatni valóban lehetőséget teremt erre. A filmgyártás a folyamatos problémamegoldásról szól, de a költségvetés most megengedte, hogy viszonylag zökkenőmentes legyen. Minden filmet meg lehet csinálni tízszer nagyobb költségvetésből is, a mostani pont elég volt ahhoz, hogy magyar viszonyok között igényes mű készülhessen.
- A tízszer annyi pénz már egy tisztességes európai költségvetés lenne. A néző mit venne ebből észre?
- Vizuálisan összetettebb lenne a film, például digitális nyersanyag helyett celluloidra forgattunk volna, vagy körültekintőbben választottuk volna ki a cselekmény különböző helyszíneit. Megjegyzem, számos kitűnő szponzorhelyszínünk volt, elképzelhető, hogy amúgy is ezeket választottam volna.
- Úgy tudom, felvetődött, hogy London helyett New Yorkban játszódjon egy-két jelenet.
- A forgatókönyvben eredetileg London volt, csak amikor a Kordában forgattunk, felvetődött, hogy használjuk a Hellboy 2. stábja által itt hagyott New York-i utcadíszletet. De azt élővé tenni és helyreállítani sokkal többe került volna, mint kimenni Londonba forgatni.
- A magyar filmesek többsége gerilla módon, szinte inkognitóban szokott külföldi helyszíneken forgatni.
- Mi szereztünk Londonban engedélyt. Sőt ez viszonylag jól szervezett forgatás volt: leszerződtünk egy angol céggel, amelyik segített.
- Nem lett volna egyszerűbb egy kooproducert találni?
- Nem, mert akkor a hat főszerep közül legalább kettőt angol színészre kellett volna osztanunk, másrészt angol nyelven kellett volna forgatnunk. A magyar nyelv a forgalmazás szempontjából a legnagyobb ellensége a magyar filmnek. Kevesen értik, és szinte sehol sem szeretnek feliratot olvasni.
- Egyáltalán: akar angol nyelvű filmet forgatni? Antal Nimród a Kontroll után például rögtön Hollywoodba távozott.
- Biztos elgondolkoznék rajta, ha megfelelő ajánlat érkezne, de még nem kaptam olyan lehetőséget, amilyet Antal Nimród. Ő felkerült egy listára, amin nagyon kevés név szerepel. Igaz, a Szabadság, szerelem után megkeresett egy produkció, hogy legyek a rendezője egy Magyarországon forgó háborús filmnek, de nem éreztem úgy, hogy erre rászánnék az életemből két évet.
- A Szabadság, szerelem is megbízás volt. Mennyire érzi magáénak a filmet?
- Nem vállaltam volna, ha nem érzem fontosnak. Mindemellett szakmailag óriási kihívás volt. A film Andy Vajna gyermeke volt, valóban nem minden kreatív döntés volt az én kezemben, ám ez nem feltétlenül baj. Nyilván kaptam hideget és meleget, joggal és jogtalanul, de ez benne van a pakliban.
- A Kaméleon a dráma és a thriller műfaji ötvözete. Nem kockázatos egy ilyen filmet készíteni ma Magyarországon, ahol a kabaré-vígjáték a tuti üzlet?
- Biztosan tudtam volna ismét valami humorosat és szerethetőt kitalálni, de kedvelem a kihívásokat, és bízom a magyar nézőben.
- A Kaméleon címszereplője egy férfi, aki nőket ver át. A problémás nő-férfi viszony már a Csak szexben is jelen volt.
- Tudatos, de nem személyes indíttatású az érdeklődés. Nagyon izgat, hogy mennyi az a hazugság, amit elviselünk, illetve elutasítunk. A konkrét cselekményen túl szerettem volna egy társadalmi jelenségre is rámutatni: az őszinteség manapság egyáltalán nem divat.