Láthatatlan mecénások - I.
A Nemzeti Kulturális Alap megrendelésére, nagyvállalatok körében, 2007-ben a Szonda Ipsos által végzett kutatás alapján a Top 200-ba tartozó magyar tulajdonú vállalatok 41 százaléka vállal kulturális mecenatúrát. A multinacionális vállalatoknál ez az arány 38 százalék. A kutatás szerint a nagyvállalatok által kultúratámogatásra fordított összeg 2007-ben meghaladta a 4,3 milliárd forintot. Ehhez járul a médiaszponzorok támogatása, amely a TNS Média Intelligence ez év első félévi jelentésének tükrében még ennél is nagyobb összeg.
A szponzorok jelentős része a vállalati marketing részeként kezeli az adakozást. A szponzoráció két szempontból is fontos eszköz. Az egyik a közvetlen reklám, megjelenés a célcsoport látókörében; a másik a közvetett üzenet: a szponzorált esemény minősége, jellege erősíti, sőt formálja a szponzoráló vállalat arculatát. De elérik-e ezt a célt a szponzorok?
Az NKA megbízásából a Szonda Ipsos 2008 októberében, 1000 fős reprezentatív, lakossági mintán felmérést végzett, arra kérték a válaszadókat: sorolják fel a kultúratámogató szervezeteket. A megkérdezettek 62 százaléka egyet sem tudott említeni. A pozitívan válaszolók 30 százaléka valamilyen állami, kormányzati, önkormányzati szervet (állam, kormány, NKA, helyi önkormányzat stb.) sorolt fel. Ehhez képest összességében csupán 17 százalékuk listáján szerepelt a gazdasági szféra, ennél is kevesebben (két százalék) említettek valamilyen alapítványt, mint kultúratámogatót.
Az említett üzleti szponzorok köre csupán két meghatározó kategóriára korlátozódott. A megkérdezettek hat százaléka sorolt mobiltelefon-társaságokat, öt százaléka pedig a bankokat. Két százalékkal "előkelő" helyet ért el a Magyar Turizmus Zrt., más cégeknek összességében csupán négy százalék jutott, a médiaszponzorokat pedig említésre sem méltatták.
Bármit is üzennének tehát a kulturális mecénások a támogatással, ők is láthatatlanok maradnak miként üzenetük is. Változtat-e ezen a tényen, ha a megkérdezettek valódi kultúrafogyasztók, mi lehet a jelenség oka, s mit tehetnek ellene a cégek? Ezeket a kérdéseket vizsgáljuk a következő alkalommal.