Nagyvárosi boulevard
Egyáltalán, feledésbe merült az a régi nyüzsgés is, amelyet az akkori bedekker így írt le: "egy évszázadon keresztül mind a mai napig megőrizte forgalmas, fő ütőér jellegét. Ma is a vidékről Budapestre érkező vidéki tömegek kedvelt bevásárlóhelye (vonatok érkezésekor gyakran több itt a vidéki sétáló, mint a budapesti), ma is rajta keresztül halad a város szívéből a keleti iparnegyedek felé és tovább, az Alföld felé irányuló forgalom."
Hiába keresnénk aztán villamost a Rákóczi úton. Bő négy évtizeddel ezelőtt több viszonylat is közlekedett Pestnek ezen a főútján, a fotón látható 68-as például Zugló felé járt. Szinte egymásba értek a szerelvények: zötyögtek az épülő Erzsébet híd pesti hídfőjétől keletnek - bár épp 1963-ban, egészen az Astoria aluljáró november végi átadásáig a Kiskörúttól kénytelenek voltak visszafordulni.
Talán mondanom se kell, hogy ma már parkoló autót se látni, hisz tilos a megállás a Rákóczi út mindkét oldalán. De akkoriban egy ilyen Orion tévésdoboz felpakolása a Moszkvics taxi tetőcsomagtartójára még nem fenyegetett azzal a veszéllyel, hogy két perc alatt beáll tőle az egész város. Fogyott is a televízió rendesen: míg 1958. április 15-én mindössze 5567, 1967 januárjában már egymillió előfizetője volt a Magyar Televízió adásának.
S bár kereskedelmi pezsgést, vidám forgatagot, parkoló autót és villamost már nem láthat a Rákóczi út felé sétáló polgár, egyvalami változatlan maradt az útnak ezen a szakaszán: az árkádok sora. Az a kissé komor, piszkos és kísérteties építmény, amelyről a kortársak még lelkesedéssel, habár a kötelező frazeológiát sem mellőzve állították: "Az 1956-os ellenforradalom a Rákóczi utat súlyosan megrongálta; azóta a sérüléseit kijavítottuk, az útvonal hatalmas lendülettel épült újjá, modern árkádsorokkal, neonfényekkel szépült meg, s ma megifjodott, valóban nagyvárosi boulevard-rá lett a Rákóczi út."
Az írás és a fotó a nol.hu-n hetente megjelenő Képmentő sorozat egy darabja. A Képmentő a Népszabadság gazdag archívumából válogat.