Újjáéled a szőnyeg varázsa

Egy magyar könyvvizsgáló, Dénes Sándor éppen 12 éve, egy hongkongi konferencia ebédszünetében betévedt a szomszédos régiségkereskedésbe, ahonnan egy szépséges selyemszőnyeggel és a szőnyegművészet iránti szerelemmel jött ki. Azóta már saját galériája van a Balassi Bálint utcában, ahol a falakon, mint festmények a képtárban, úgy sorakoznak a kézi csomózású, nemes anyagokból készült szőnyegek.

Magyarországon most kezd visszatérni az a kultúra, amely a szőnyegek világát is igazi műkincsként tudja értékelni. Holott egykor ennek igen nagy hagyománya volt nálunk. Kevesen tudják, hogy 1942-ben, amikor az Iparművészeti Múzeumban szőnyegkiállítást tartottak, a Nyugat című folyóirat háromoldalas recenziót közölt a műtárgyakról - idézi fel a korábbi korok szellemét Dénes Sándor, jelezve, hogy ma nehéz lenne hasonló érdeklődést elképzelni egy kulturális folyóirattól.

Dénes Sándor sokat töprengett azon, vajon mi lehet a magyarázata annak, hogy Magyarországon évszázadokon át hatalmas kultusza volt a szőnyegeknek. Kézenfekvő oknak látszik a 150 éves török uralom hatása - de néhány balkáni országban még ennél is hosszabb ideig tartott az oszmán kor, mégsem volt akkora becsük a nemes szőnyegeknek, mint nálunk. Saját elméletként arra a következtetésre jutott, hogy ez még a magyar törzsek közép-ázsiai nomadizálásának a hatása, amikor állattartó őseink jurtáikban szőnyegekkel borították a földet. Ez a hajdani kötődés maradhatott fenn lappangva történelmi korszakokat átívelve. A nagyvilágban igen sokra értékelik a szép szőnyegeket. A legmagasabb árat New Yorkban fizették egy aukción: 4,45 millió dollárért vettek meg egy XVI. századi polinéz szőnyeget, amelyet tulajdonosa korábban 400 ezer dollárért vásárolt. Magyarországon a csúcsot 6,4 millió forinttal egy kumi szignózott selyemszőnyeg érte el. Ami azért jelzi, hogy a hazai piac is élénkül, de messze van még a nagy nemzetközi központok áraitól. Az itthoni árak változását azért jelzi, hogy az iráni Kumból származó selyemszőnyegek ára három év alatt 35-40 százalékkal emelkedett.

A világ szőnyeggalériásai általában egy-egy területhez kötődnek, s nemzeti alapon gyűjtik és árusítják a műveket. A perzsa, a kasmíri, a kínai vagy a türkmén szőnyegek mind nagyon szépek, értékesek, de ritkán kaphatók egy helyen. Dénes Sándor úgy alakította ki galériájának a választékát, hogy minden fontos központból vannak szép darabjai.

Ő maga úgy vásárol szőnyeget, hogy mindenhová elutazik, mert saját szemével akarja látni azokat a helyszíneket, műhelyeket, hagyományokat, anyagokat és mestereket, ahonnan szőnyegei származnak. Így aztán pontosan tudja, milyen nagy különbség van például a Kaukázusban négyezer méteren élő juh és egy iráni sivatagos vidékről való juh gyapja között, és ez a különbség hogyan hat a szőnyegek minőségére. Szereti látni, milyen technikával, milyen körülmények között készülnek az egyes darabok. Ezek azok az ismeretek és tapasztalatok, amelyeket nem lehet könyvekből megszerezni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.