Fülhallgatóval a koncerten

Székely Levente szociológus története a fiatalemberről, aki az élő koncerten is inkább az MP3 lejátszóját hallgatta, valószínűleg még nem egy tömegjelenség kezdete. Mégis szemléletes példa arról, hogy merre is halad a zenehallgatás kultúrája az internet korában.

- Készítettünk olyan felmérést is, amelyből kiderül, hogy sok tizenéves igen nehezen éli meg, ha napközben lemerül az MP3 lejátszója, pláne ha otthon felejti. Az pedig egyenesen traumát okoz, ha elveszíti, vagy ellopják tőle a zene forrását - meséli Székely Levente társadalomtudós, aki a Magyarországon megrendezett Zenei Hálózatok Konferencián is előadást tartott erről.

- A világ sok országában folyó World Internet Project felmérésének 2007-es hazai adataiból egyértelműen kiderül, hogy az internetezés és a zenehallgatás mennyisége szorosan összefügg - összegzi a tavalyi kutatás egyik legszembeötlőbb eredményét Székely Levente.

Ez elsősorban azért van így, mert a legtöbb zenét hallgató csoport - a 14 és 30 év közöttiek - egyben azok is, akik részben már az internettel együtt nőttek fel: a 14 és 17 év közötti korosztálynak több mint 90 százaléka használja rendszeresen a világhálót. De nem csupán ez az egybeesés indokolja a két típusú médiafogyasztás összekapcsolódását.

Közhely, hogy a számítógép ma már nemcsak munkaeszköz, hanem médiacenter, film-, video- és persze zenetár is. Képmutatás lenne elmenni amellett, hogy hazánk az illegális zeneletöltések terén igen előkelő helyet foglal el a világban, egyes kutatások szerint a fiatalabb generáció kétharmada használ fájlcserélő alkalmazásokat, nem csoda tehát, hogy a zenéket a PC-n is sokat hallgatják.

A nagy kiadóknak nyilván nem érdekük, hogy boldog-boldogtalan ingyenesen töltögessen, ezért érthető, hogy gyakran szkeptikusak az internetet illetően. Mégis különös, hogy nem ismerték fel az internet és a zene kapcsolatában rejlő egyéb lehetőségeket. A fejlettebb országokban már tudatosan használják a webkettes tereket reklámra és a rajongóbázis kiépítésére. Hazánkban attól eltekintve, hogy néhány kiadó hébe-hóba úgy dönt, hogy együttese új albumát olykor egy hétre feltölti a népszerűbb portálokra kóstolónak, vagy kisebb zenekarok eleve ingyenessé teszik a zenéjüket, bátortalan a nyitás az internet közösségi lehetőségei felé.

Elég kézenfekvő volna a YouTube használata is, de a prominensebb hazai előadók koncertfelvételeit, klipjeit is inkább a rajongók töltik fel a videomegosztóra. Az öregesnek éppen nem nevezhető Tankcsapda sem rendelkezik hivatalos YouTube csatornával, szemben például a brit Radioheaddel, melynek legújabb albumához is külön, látványos oldalt rendeltek.

Egy hazai felméréséből az is kiderül, hogy a megkérdezettek nagy része valami egyébbel is foglalkozik zenehallgatás közben, és mi mással persze, mint a számítógéppel, és azon is leginkább az internettel.

- Mára a zenehallgatás, mint önálló szórakozási forma az élő koncerteket leszámítva megszűnőben van. A média más ágaihoz hasonlóan a zenehallgatás közben is egyre több dologgal foglalkozunk, ami azt eredményezi, hogy a koncentrált zenehallgatás egyre ritkább. Főleg az internet korában felnövő generációt jellemzi az, hogy párhuzamosan rengeteg dolgot csinál. Kérdéses, hogy mindennek oka, vagy következménye-e, amit kimutattak: a fiatalabb generációk agyi struktúrája eltér az idősebbekétől. Mindenesetre egyértelműnek látszik, hogy az elaprózott koncentráció leszoktat arról, hogy egyvalamire komolyan odafigyeljenek - magyarázza Székely Levente.

A digitális zene korának nagy ellentmondása tehát az, hogy hiába férhetünk hozzá szinte bármilyen zenéhez bármilyen mennyiségben, vihetjük magunkkal bárhova, és hallgathatjuk egyre jobb minőségű és egyre kisebb kütyükön - hallgatjuk is, méghozzá jó sokat, csak épp nemigen figyelünk rá.

MP3-as lejátszót hallgatók egy kiállításon. A fiatalokat már a minõség és megbízhatóság érdekli
MP3-as lejátszót hallgatók egy kiállításon. A fiatalokat már a minõség és megbízhatóság érdekli
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.