A furcsa pár
Nixont az amerikai riporterek is szívesen faggatták volna, de a három nagy tévéállomás (ABC, CBS, NBC) elvből nem akart fizetni a beszélgetésért. Frostnak viszont nem voltak ilyen gátlásai: úgy ajánlott fel hatszázezer dollárt Nixonnak, hogy még nem tudta, melyik tévé veszi meg az interjút. E furcsa pár és az interjú létrejöttének körülményei annyira megihlették Peter Morgant (A királynő című film Oscar-díjas forgatókönyvíróját), hogy évekig futó sikerdrámát írt a West Endre, onnan a Broadwayre, majd átdolgozta forgatókönyvre, melyből a színpadi szereplők - Michael Sheen (Frost) és Frank Langella (Nixon) - részvételével az Oscar-díjas Ron Howard (54) most filmet rendezett. A Frost/Nixon amerikai premierje kapcsán New Yorkban beszélgettünk.
- Van valami köze a Bush-éra végének, illetve a jelenlegi amerikai belpolitikai klímának ahhoz, hogy most nyúlt ehhez a témához?
- A háború utáni "bébibumm" nemzedék tagjaként fiatalon éltem át a vietnami háborút, a Watergate-et, Nixon lemondását, Ford amnesztiáját, és ami pontot tett a történetre, az ominózus Frost/Nixon interjút. Nixon lemondása az én generációmnak nem az elnök személyes tragédiája volt, hanem a megszégyenült Amerikáé, és a Frost/Nixon beszélgetésig csak a kérdőjelekkel viaskodtunk. Mi történt? Politikai célszerűség miatt mondott le? A média kényszerítette rá? Tényleg akkora gazember, amekkorának beálltjuk? Miért adott neki amnesztiát Ford? Jó válaszok híján a kérdéseket szőnyeg alá söpörtük és egészen addig nyomasztottak, amíg David Frost a mancsa közé nem kapta a leköszönt elnököt. Ezzel a katartikusan drámai interjúval végre mindannyiunkban lezárult egy korszak. Most viszont, hogy a mi generációnk a kezében van a gyeplő, kutyakötelességünk, hogy ilyen, de még hasonló hatalmi visszaélés se történjen soha többé. Ezért csináltam meg ezt a filmet. Nincsenek direkt áthallások az aktualitás és a filmem között, de kétségtelen, hogy vannak találkozási pontok.
- A november 4-én lezajlott elnökválasztás részvételi aránya igazolta, hogy az amerikai fiatalok a vártnál aktívabban politizálnak, de ez még nem feltétlenül jelenti, hogy megnézik ezt a filmet, amely két, számukra már teljesen ismeretlen személyiségről szól.
- Köszönet a stúdiónak, hogy bevállalta, amit mi alkotók úgy háláltunk meg, hogy lemondtunk a gázsink javáról. Sejtem, hogy a Frost/Nixont nem lesz könynyű eladni. Hozzáteszem, fogalmam sincs, mi kommersz, mi nem. Én az Apollo 13-ról is azt hittem, hogy jól feladtam a leckét a marketingeseknek, de befogtam a számat, mert örültem, hogy finanszírozzák. Már a Frost/Nixon tesztvetítésein is meglepően jól reagáltak a fiatalok. Ez persze inkább Peter Morgannak köszönhető, aki nem a sztori politikai aspektusát boncolgatja, hanem úgy kezeli az interjút, mint egy bírósági tárgyalást, ahol a bűnösnek színt kell vallania, és bocsánatot kell kérnie. Adva van két ember, aki élet-halál harcot vív, hogy kiderüljön-e az igazság vagy sem. Ezt értették meg a tesztvetítéseken a fiatalok, és ettől kaptam vérszemet, hogy a film nyers vágását megmutassam néhány egyetem diákjainak. A Frost/Nixon a suttogó propaganda filmje lesz.
- És ön csak az amerikai fiatal nézőkről beszélt. Mit gondol, külföldön hogy fogják fogadni ezt a filmet?
- Ez a labda a nemzetközi marketingeseké, nem az enyém. Gondolom, majd arra húzzák fel a kampányt, hogy itt egy fickó, aki neki mert menni Nixonnak. A sztori talán sokaknak rémlik, de ha majd megnézik a filmet, látják, hogy az interjú létrejötte legalább olyan izgalmas, mint maga a beszélgetés. Még én is meglepődtem, mikor Peter Morgannak kicsúszott a száján, hogy ezen dolgozik. Legyintettem, hogy egy egyfelvonásost talán megér. És mikor megnéztem az előadást, hol a hasamat fogtam a nevetéstől, hol meg a körmömet vájtam a tenyerembe, olyan fordulatok, feszültségek, szikrák vannak benne. Saját szabályaimat megszegve egy másodpercet sem próbáltunk, mert azt akartam, hogy a riporter és az elnök között tényleg szikrázzon a feszültség a kamerám előtt.
- Elhiszi, hogy David Forst megdöntené saját rekordját, ha hasonló taktikával kamera elé ültetné a leköszönő George W. Busht?
- Miért is ne? Majd ha elül a füst, eltelik egy pár év és... mennyit is érne most az a hatszázezer dollár? Hárommilliót? Nem mintha Bushnak szüksége lenne pénzre. Frostban és Nixonban az volt a szenzációs, hogy mind a kettő két lábon járó paradoxon. Frost egy világpolgár playboy, aki a Guinness Rekordok Könyve című show-t vezette, és nem akarta tudomásul venni, hogy Nixon esetleg nem veszi komolyan. Magát akarta fényezni? Vagy be akarta bizonyítani, hogy a könnyű műfajból át lehet ruccanni a politikai riporterkedés csúcsára? Ki tudja? Ha látom, feltétlenül átadom neki a tippet. Bár szerintem George W. alig várja, hogy kiszabaduljon a Fehér Házból és hazamehessen a farmra, abba a jó kis biztonságos meleg burokba, esze ágában se lesz kitenni magát nyilvános csipkelődésnek. Kivéve persze, ha meggondolja magát, és mégis meg akarja magyarázni a bizonyítványát az amerikaiaknak és a világnak.
Ron (Ronald) Howard
1954. március 1-jén született Duncanben (Oklahoma állam). Apja, anyja, öccse színész, ő maga is gyerekszínészként kezdte. A Happy Days című, 50 részből álló tévésorozat egyik főszereplője lett, majd George Lucas "American Graffiti"-jében játszott. 23 éves korában rendezett először filmet, majd a televízióban szerzett rendezői gyakorlatot. 1984-ben a Tom Hanks főszereplésével készített Splash váratlan siker lett, de következő filmjei (köztük a Tom Cruise-Nicole Kidman párossal készített Far and Away) sorra csalódást okoztak. Az 1995-ben megrendezett, ismét Tom Hanksszel készített Apollo 13 alapozta meg drámai rendezői hitelét és szerezte meg első Oscar-jelölését. 2001-ben dupla Oscar-díjat nyert (mint producer és rendező) a csodálatos elme (A Beautiful Mind) című filmért. 2006-ban a cannes-i filmfesztivál az ő produkciójában és rendezésében készült Da Vinci-kód című thrillerrel nyitott, amely harmadik közös filmje Tom Hanksszel. A folytatáson (Angyalok és démonok) jelenleg dolgozik. A londoni filmfesztiválon októberben bemutatott Frost/Nixon ugyanazt a politikai érzékenységet és érdeklődést tükrözi, amellyel a most lezajlott elnökválasztási kampány számára videofilmet készített. Feleségével, fiával és három lányával (köztük egy ikerpár) Los Angelesben él. Legidősebb lánya, Bryce Dallas Howard szintén színésznő.
New York, 2008. november