Piaci viszonyok

Mikor megütötte fülemet a szolgálati közlemény: "külföldi kontingens" érkezésére várunk, ezért halasztódik bebocsáttatásunk a színházterembe, úgy éreztem magamat, mintha hadszíntéren állomásoznék toprongyos zsoldosaimmal. Holott: a magyar független színház- és táncélet megmérettetésre kiválasztott képviselői törhettek utat maguknak a "globális piac felé" azon a seregszemlén, mely öt napon át (november 13-17-ig) zajlott a fővárosban, ahol is nyolcvan idegen ajkú színházi szakember portyázott.

(Showcase - Trafó)

A dunaPart Platform felnőtt, érett kezdeményezés; kivált a léha, renyhe, öncsalásra, -áltatásra hajlamos (tánc)közegben. Abban a mesterséges rezervátumban, melynek konok lakói számára a fizető néző is gyakorta betolakodó, zavaró jelenség - nemhogy a "piac", meg a határok nélküli verseny.

A Showcase pályájukat a 2000-es években elkezdő koreográfusok több művét tárta volna a nagyérdemű elé, pörgő ritmusban, gyors váltásokkal. Végül is, csalódás, három opus került színre; komótosan.

Kun Attilától a Visible Shape immár négyéves munka. Szerencsétlen ötletnek tartom, hogy a mozgásnyelvében kifinomult, szépen kidolgozott női kvartettet úgy vérfrissítette az alkotó, hogy fölborította a tiszta szerkezetet. Vagyis, a három táncosnő: Czédulás Eszter, Gulyás Anna és Nemes Zsófia mellé - romboló jelleggel - egy férfit rendelt, Feledi Jánost. Ez a döntés nem nyer értelmet, mivel nincs jelentése, ellenben dramaturgiailag (is) indokolatlan, elhibázott. A Philip Glass-zenére komponált - eredetileg áramló - táncetűdben így nyoma nincs a feszültségnek. Az előadásmód tisztes, de ihlettelen. Emellett - noha fölényesen ez az est legtáncosabb produkciója - lagymatagnak, naftalinosan régimódinak hat majd két bátor, ötletgazdag, szellemdús darab társaságában.

Ladjánszki Márta szólója, a Silence is okay! premierjére New Yorkban került sor, szeptember 23-án, így ez volt a honi bemutató. A félmeztelen, derékig érő, fehér alsóban mozgó szólóspecialista tizenhárom perces produkciója: feszes, koncentrált, meghökkentően ügyes dramaturgiájú metamorfózis. Ladjánszki négykézláb mászó emberállata fegyelmezett, bámulatosan békés guruvá-jógivá alakul. Végül szaxofonkísérete, Varga Zsolt vonszolja ki testét a színről, hogy Amanda Lear "Give a bit of hmm to me"-slágerére eljárja fölötte népiesch elemekkel megbolondított rókatáncát. Ladjánszki pőreségében nincs kimódolt hatásvadászat, részint, mert fölényes biztonsággal uralja a testét. Minden mozdulata, gesztusa természetes és harmonikus, igaz, artisztikusan szép.

Hód Adrienn (Hodworks) a 2007-es Kapcsolódjunk és bömböltessünk 2-ből mutatott be közel félórás részletet. A kétszereplős groteszket (a táncoslét gyötrelmeiről) angolra fordította, remekül választotta ki a jeleneteket. Emellett a MU-beli premieren kissé félszegnek tűnő Vass Imre örvendetesen fölszabadult, megtáltosodott, Garai Júliával szerethetően lüke párost alkot. Hód munkája - elsősorban - iróniájával, keserédes humorával hódított, és hogy karakán duója kedvesen évődött a közönséggel. Mindemellett: Ladjánszkihoz hasonlóan ő is kitűnően bánik az élő zene adta lehetőségekkel, nem csak bevonva muzsikusait (Mizsei DR., T. Bali) az előadásba, hanem szerephez is juttatva őket.

Amennyiben vizsgahelyzetnek tekintjük a Trafó-estet, úgy az enyhítően szórakoztató Hód Adrienn volt a legtalpraesettebb-legfigyelmesebb; Ladjánszki Márta a legköltőibb-legravaszabb; Kun Attila pedig elpackázta még a fórját is.

Ladjánszki Márta tizenhárom perces produkciója feszes, koncentrált, meghökkentően ügyes dramaturgiájú metamorfózis
Ladjánszki Márta tizenhárom perces produkciója feszes, koncentrált, meghökkentően ügyes dramaturgiájú metamorfózis
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.