Kalauznők fütyülővel

"Az ő munkájuk látszatra tán semmi... / Egy fütty, egy csengetés és vége már / Kis lyukasztás egy papírszeleten / És visszaadni, ami visszajár." A fenti részlet a Dal a kalauzról című vers rövidke részlete, és a BSZKRT szakszervezeti lapjában, a Jelzőharang című periodikában jelent meg 1947-ben. A költemény - mondjuk udvariasan - nem a honi költészet alappillére, így aztán, ha Legát Tibor a Közlekedik a főváros című most megjelent könyvében nem idézi, alighanem végképp elvész az verskedvelők számára. Pedig a kalauzokról készített művészi célú alkotások esetében - a témaválasztás egyszerűsége ellenére - ez egyáltalán nem törvényszerű, lásd az említett könyvben ugyancsak fellelhető Füttyös kalauznő című szocreál festmény történetét.

Arról persze szó sincs, hogy Legát Tibor kizárólag a furcsaságok felemlegetésével simítaná egymás mellé a főváros közlekedéstörténetének múltját, de kétségtelen: jó ízléssel fűszerezi azt effélékkel. Egyébiránt nála megfelelőbb szerzőt aligha találnánk arra, hogy elénk tárja a közlekedés eme szeletének történetét. Egyfelől húsz éve a BKV lapjának újságírója, emellett a Magyar Narancs eleven tollú munkatársa, aki érti a tárgyalt témakört, és képes olvasmányosan mesélni arról, nem mellékesen amúgy is élvezettel leltározza a múlt furcsaságait. Tudja, hogy nem (csak) szakembereknek ír, így aztán nem terheli emészthetetlen adattengerrel az olvasót, ami a jobb megértéshez kell, azt viszont nem felejti ki a sorok közül.

A kötet járműcsoportokba rendezve mesél a kezdetektől a jelenig ívelő időszakról, a szakmai kikacsintások ellenére emészthető terjedelemben, történelmi összefüggésekbe ágyazva kínálja a mondanivalót. Így aztán lesz, aki a történelem egy sajátos szeletének összefoglalását élvezi majd Legát könyvében, lesz, aki a villamosok, trolik szerelmeseként afféle minilexikonként használja azt, bizonyára akad olyan, aki jóleső múltidézéseként forgatja, más meg majd az érdekességeket csemegézi ki belőle. A bevezetőben idézett verset, a Füttyös kalauznő című festmény történetét, a ritkaságnak tekinthető korabeli fényképeket: a Sztálin-portréval ékesített ünnepi trolijárat, a ma már csak hobbikertekben rozsdásodó faros Ikarusok vagy az omnibuszok fotóját. Lesz, aki az egy-egy korszakot megidéző apró híreket böngészi: azt például, amely arról tudósít, hogy Nick Árpád erőművész a fogával elhúzott egy 70 tonnás Combinót, vagy azt, amelyben egy 1954-es üzemi újságban Toldi Sándorné takarítónőt pellengérezik ki, aki állítólag lusta volt, és nem a kellő vehemenciával vette ki részét a jövő építéséből.

Mondhatnák úgy is: fütyült rá, mint egy kalauznő.

Írta és szerkesztette Legát Tibor, Jószöveg Műhely, 272 oldal
Írta és szerkesztette Legát Tibor, Jószöveg Műhely, 272 oldal
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.