Édeshármas négyesben

A mindent behálózó gazdasági krízis mellett most essen szó a termelési válságról. Pontosabban: a túltermelési válságról. Woody Allen, és ezzel nem mondok semmi újat, a vászon grafománja. Még most, túl a hetvenen is tartja magát az egy év-egy film ritmusához, ami önmagában is szép teljesítmény. Még akkor is, ha a kritikusok fejében rendszeresen motoszkál a kérdés, vajon mi lett volna ezzel a zsenialitással, ha kissé koncentráltabban jelentkezik.

Vicky Cristina Barcelona - Forgalmazza a Best Hollywood

A kérdésfelvetés persze némiképp igazságtalan, hiszen a Woody Allen-filmek egyik jellegzetessége és bája épp a fecsegés, az ilyen-olyan redundancia. Jobb pillanataiban azonban, amikor ez a fékezhetetlennek tűnő túláradás a megfelelő arányokkal találkozik, akkor megteremti a fecsegés fegyelmét, a koncentrált bőbeszédűségét. Mint most.

A Vicky Cristina Barcelona éppúgy a levegőváltozás eredménye, mint ahogy a négy évvel ezelőtti Match Point volt. Akkor London, most viszont a katalán főváros adott, adhatott valami felszabadító pluszt az örökös szorongásban. Más kérdés, hogy a londoni korszak nagy nyitófilmjét, két feledhető alkotás követte, de legalább kiderült: van a Mesterben még elég spiritusz. Az a korszak némiképp szokatlanul a bűn és bűnbeesés kérdéskörét járta körül, hol vészjósló, feszes higgadtsággal (Match Point), hol fecserészve (Füles), hol érdektelenül (Kasszandra álma). Most, az új időszámítás elején - a hírek szerint több alkotás is várható Spanyolföldről - ismét a régi téma, a szex és szívzűrök, a mindig elillanó boldogság került terítékre. Fanyarul, már-már gonoszkodó iróniával, és tele napfénnyel.

Barcelona ugyanis éppúgy főszereplője a filmnek, mint ahogy volt a hűvös, kásás London, vagy a neurotikus hangulatokra mindig kész New York. A harsány színek, a Földközi-tenger buja fuvallatai, a vederszámra ömlő napfény önkéntelenül is megadja a film hangulatát. S bár Allen általában nem fordít erre különösebb gondot, most Javier Aguirresarobe személyében megtalálta azt az ideális operatőrt, aki a bolondos, és a miliőhöz nagyon is illő történetet pompás, fesztelen képekkel dobta fel. Talán épp ebben áll az alkotás ereje: minden passzol mindenhez, a történet a városhoz, a fények a szerelemhez, a tabukat nem ismerő bohémság jól egészíti ki a szorongást, miközben a film mégis arról értekezik, hogy senki sem illik a párjához. A két amerikai turistalány és katalán festő alkotta szerelmi hármas történetében - illetve az exfeleséggel kiegészülve immár kvartett -, a furmányosan gonosz keretes szerkezet adja meg a film savát-borsát. A végkifejletben a startmezőre visszatérő lányokat mintha valamiféle görög dráma átka sújtaná: épp arról a boldogságról derül ki, hogy élhetetlen számukra, amire a leginkább vágytak. A fesztelen Cristinának a fesztelenség, a kötöttségeket kedvelő Vickyn a kötöttség fog ki, miközben belekóstolnak a szerelem mindenféle szabálytól mentes őrületébe. Mintha az öregedő trubadúr kuncogna egy jót az élet egyre inkább tovatűnő hiábavalóságain, miközben mindent pontosan kézben tart: párbeszédet, színészi játékot, a legkomolyabb érzelmeket felülíró humort.

A Vicky Cristina Barcelona kedves film. Könnyed dráma, bölcs cinizmussal fűszerezett, ironikus példabeszéd. Napsütötte délután egy neurotikus szív sötét bugyraiban.

Penélope Cruz és Scarlett Johansson Woody Allen filmjében
Penélope Cruz és Scarlett Johansson Woody Allen filmjében
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.