Betör a kék fény
A hazai mozgóképrajongók előtt sem ismeretlen a HD-minőségű - azaz nagy felbontású, remek képet nyújtó - otthoni mozizás élménye: a jelenleg legjobb elérhető minőséget produkáló Blu-ray-lemezek tavaly április óta kaphatók a hazai boltokban is. Igaz, ez egyetlen stúdió, a Sony Pictures harminc-ötven címére korlátozódott, a nemzetközi trendekhez képest különösen magas, 8990 forintos fogyasztói áron. A piac ezért másfél éven keresztül egy helyben topogott: azok a pionírok, akik idejekorán beruháztak a lapos HD-tévébe és a Blu-ray lejátszóba (esetleg Playstation 3-ba), inkább külföldről, sokszor a hazai ár feléért rendelték meg a kiadványokat. A helyzetet jól jellemezte, hogy a forgalmazott címekből a forgalmazó Fórum Home Entertainment csupán néhány tucatot tudott itthon értékesíteni, a legsikeresebb kiadványból, a Casino Royale című James Bond-filmből is csak néhány száz példány fogyott el.
Ez most megváltozhat, mivel az idén év végén több másik forgalmazó is jelentkezik Blu-ray kiadványokkal. A drasztikus áttörés a Universal-könyvtárat gondozó Select 86-nak köszönhető, mivel kiadványaikat (köztük a hazai mozikban kiugróan sikeres Mamma Miát) 5990 forintos áron dobják piacra - tájékoztatta lapunkat Tóth Zsófia marketingvezető. Ennek nyomán a Fórum is kiharcolta a jogtulajdonosnál az árcsökkentést, a Sony-kiadványok e hónaptól kezdve 6990 forintos áron érhetőek el. Sőt a forgalmazó elindul egy másik nagy cég, a Warner címeivel is: olyan művek kerülnek forgalomba, mint a Mátrix, a Harry Potter-széria vagy Stanley Kubrick örök klasszikusa, a 2001 űrodüsszeia. Az SPI pedig decemberben lép a Blu-ray-piacra Quentin Tarantino Ponyvaregény című kultművével és a legutóbbi Asterix mozival.
Számos hazai forgalmazó azonban nem osztja a most fellépők lelkesedését a formátum iránt, elsősorban arra hivatkozva, hogy a Blu-ray élvezetéhez komoly beruházás szükséges. Például egy nagy felbontású HD vagy HD Ready lapostévé, egy komoly erősítő és hangfalrendszer, valamint maga a lejátszó - ez együtt több százezres tétel. Több hazai és külföldi sajtóorgánum például a Blu-ray haláláról kezdett cikkezni a gazdasági világválság kapcsán, mondván, ez az elit termék még hosszú ideig nem utasítja majd maga mögé a DVD-t. Az eladások azonban nem estek vissza, fáradhatatlanul viszik a lejátszókat. A videobusiness.com nevű szaklap szerint a tévégyártók lettek a tendencia vesztesei, a nagyméretű LCD-k és plazmák iránt csökkent az érdeklődés.
Stern Gábor, a Fórum Home Entertainment marketingigazgatója szerint a Blu-ray előtt van egy komoly piaci rés, ugyanis már most sokkal több HD-televízió van a hazai háztartásokban (ez megegyezik az európai trenddel), mint HD-tévéadás. Azaz a készülékek képességei jelenleg kihasználatlanok. Ezt minden bizonnyal a nagy szórakoztatóelektronikai multik is belátták, mert a karácsonyi roham egyik slágerterméke az "olcsó" (ötven-hatvanezer forintos) Blu-ray lejátszó lesz. De a vásárláskor érdemes észnél lenni: mivel gyerekcipőben járó termékről van szó, az utóbbi másfél évben sokat fejlesztettek rajta, így a régebbi készülékek nem képesek majd kihasználni a műsoros lemezek nyújtotta lehetőségeket. Vásárlás előtt mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a készülék 2.0-ás verziójú, azaz képes az interneten keresztül letölthető interaktív tartalmak kezelésére.
A Blu-ray az a lehetőség, amelyet a DVD-piacnál már elpuskáztak a forgalmazók: ott az irreálisan alacsony árak a kiadványok minőségi romlását okozták. Az új formátumot viszont az igényesebb kiadásokat preferáló gyűjtők is keresik majd - mondja Schwetz Ferenc, a közeljövőben a Blu-ray-piacra belépő Navigátor film tulajdonosa. A szakember szerint, ha Magyarországon már annyira elterjednek a HD-lejátszók, hogy számíthatnak ezer-kétezer biztos vásárlóra, akkor az árak akár ötezer forintos szintre is csökkenhetnek.
A Blu-ray hazai terjedésének egyetlen ködbe vesző szándékú szereplője van: a Fox, a Paramount és a Buena Vista (Disney) videokönyvtárát gondozó InterCom. A cégtől szerettük volna megtudni, hogy a boltokba kerülő Fox Blu-ray kiadványokat (James Bond-széria, Az ördög Pradát visel) miért a fogyasztók által már elutasított 9000 forintos áron dobják piacra, s hogy a jelenleg csak külföldről vagy a Vateráról beszerezhető, magyar szöveggel ellátott Paramount-filmeket (Cloverfield, Nem vénnek való vidék) mikor fogják hivatalosan is forgalmazni. De írásban is feltett kérdéseinkre többheti gondolkodás után sem adtak végül választ.