Hiányos verzió
Akadt egy ilyen keményen eltalált cím a múlt héten lezajlott Verzió - Nemzetközi emberi jogi dokumentumfilm-fesztiválon is. Hajdu Eszter és Gál Balázs A fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció című művére úgy tódultak az emberek, hogy még ismétlő vetítést is kellett tartani belőle. Az már más kérdés, hogy mindenki azt kapta-e a vetítőben, amire számított.
Mindenesetre a mű nagyon ígéretesen indul, az alkotópáros meginterjúvol néhány férfit és nőt, azt kérdezve, elképzelhetőnek tartják-e, hogy más politikai beállítottságú emberek barátok, esetleg házastársak lehessenek. Már néhány válaszból kiderül, hogy az utca embere kegyetlenül őszinte: jelenleg Magyarországon óriási szakadék van az úgynevezett bal- és jobboldali beállítottságú emberek között. A rendezők eközben bevágnak néhány kockát az utóbbi tizenöt év politikai történéseiből, már-már el is hisszük, hogy van ma olyan hazai dokumentumfilmes, aki végre hajlandó "lemenni az utcára" a témáért. Azonban néhány jelenettel később a mű visszavesz a tempóból, és mindössze két konkrét kapcsolatra összpontosít.
A fideszes zsidó név szerint Sebes Gábor önkormányzati képviselő, aki korábban jó barátságban volt Székely Gáborral, a Szerencsejáték Rt. vezérigazgatójával. Roppant érdekes mondatok hangzanak el, amikor külön-külön interjúvolják őket, Sebes például "nem fél a nagyon intelligens képviselő-kollégájától", aki a Magyar Gárda egyik alapítója. Székely pedig idegennek érzi a másik Gábort, mióta egyik nyilatkozatában bírálta az SZDSZ-t. Ezek után nem túl meglepő, hogy nem értenek szót a szembesítés hangulatú mediáción sem. A film kevésbé izgalmas további részében egy asszony házassági csődjéről tájékoztatnak hosszadalmasan a beszélő fejek: az ok - az alapfeltevés szerint -, hogy a nő nem vallotta magáénak a férj nemzeti érzéseit. De ez a történet inkább hat egy kisiklott házasság szociológiai vizsgálatának, mint ama égető téma boncolgatásának, amely miatt pótvetítést kellett tartani a Toldi moziban. Hajdu Eszer és Gál Balázs filmje így csupán érdekes próbálkozás, egy újabb elszalasztott lehetőség, hogy valóban dokumentáljuk az ország megosztott jelenét.
Mindemellett a Verzió nemzetközi és hazai programját végigkövetve egyértelműen kitűnik a filmalkotók szemléletbeli különbsége. Rendezőink inkább a kis, intim, eldugottabb témákat dolgozzák fel, és nem vonnak le belőlük globális következtetéseket. Abban talán egyedülállóak vagyunk a világon, hogy dokumentaristáink szinte becsukott szemmel haladnak el például az utóbbi években megszaporodott tüntetések mellett. Pedig erre máshol még a cenzúra által fenyegetett alkotók is törekednek: Weijun Chen A világ legnagyobb kínai étterme című művében például roppant ügyesen kritizálja a mai kínai társadalmat és politikai rendszert. A több mint ezer embert alkalmazó gigantikus étterem tulajdonosa - mint kiderül - klasszikus kapitalista, de ezt csak párttagként teheti meg. A pompa és a buzdító dalok mellett az alkalmazottak lankadatlan munkával teli életébe is bepillanthatunk.
Ha pedig valakit nem a politika emberi jogi oldala érdekel, a jövőbe is beleshetett Phie Ambo Gépszeretet című filmjében. A dán filmes Japánban forgatott a robotika jelen vívmányairól. Megdöbbentő, de a jelek szerint tényleg napokra vagyunk attól, hogy az eredeti helyett gépmacskával vagy emberszabású kuktával osszuk meg az otthonunkat. És még csak össze sem lehet majd veszni velük a politika miatt.
Az Anna Politkovszkaja harcát bemutató film nyerte a fődíjat
Az idén ötödik alkalommal, november 4. és 9. között megrendezett Verzió Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon 57 filmet mutattak be 27 országból a budapesti Toldi, Cirko-Gejzír moziban. A rendezvény célja olyan művek megismertetése, melyek témái a nyitott társadalom, a demokrácia, a jogállamiság, tolerancia, a politikai és a kulturális pluralizmus.
A 2006-ban meggyilkolt újságírónőről készült dokumentumfilmet szavazta meg a Verzió közönsége a fesztivál legjobbjának. Az 1500 eurós díjat az Open Society Institute ajánlotta fel a nyertes filmnek. Az Anna Politkovszkaja, hét év a frontvonalon című filmben kollégái, a Novaja Gazeta újság szerkesztői nyomoznak gyilkosa után.
Mindemellett a Verzió Film Alapítvány 100.000 HUF különdíjat ajánlott fel az 5. Verzió legprovokatívabb és legtöbb nézőt vonzó alkotásának, Hajdú Eszter, A fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció című filmnek. A filmet a Vörösmarty mozi és a Toldi mozi is műsorárra tűzi november 13-tól.