Francescából Ornella
egyvenes évei elején ismertem meg Ornellát, aki azt kérte, hogy Francescának szólítsam. Ez ugyanis a becsületes neve a nápolyi újságíró és az észt szobrásznő kisebbik lányának. Második keresztapja Damiano Damiani A legszebb asszony című film rendezője, amelyben tizenöt évesen az első moziszerepét alakította. "Tu sei muta! Néma vagy! - mondta nekem Damiani, ugyanis nehezen lehetett szóra bírni. Megfélemlítve éreztem magam. Hirtelen minden átmenet, tapasztalat nélkül kerültem a filmhez. Valójában Claudiát, a nővéremet kísértem el próbafelvételre."
Az alkalomhoz illően, hindu lánynak öltözve, könnyed táncot lejtve mutatkozott tizenegy évvel ezelőtt a hévízi Lotus Thermal Hotel nyitóünnepségén Muti. A tiszteletére rendezett felhajtásból szemmel láthatóan leginkább a szállodai ékszerbolt kirakatát élvezte. A Cartier márka a gyengéje, nem hiába képviseli a svájci ékszerházat divatbemutatókon, rangos filmfesztiválokon. A sajtó gyakran kelti költekező hírét. A rossznyelvek szerint Itália híres-hírhedt tőzsdeügynökéhez, Federico Facchinettihez fűződő házassága idején (Caroline lánya és Andrea fia apja) Ornella költséges életmódja miatt zaklatta őket az adóhatóság. Manapság adakozó oldaláról is ismert. Federico Fellini Edgar Allan Poe novellája nyomán készült rövidfilmjét, a Toby Dammitot nemrégiben negyvenezer euróért restauráltatta. "Hogy visszaadjak valamit az olasz filmművészetnek, aminek oly sokat köszönhetek. Nem beszélve arról, hogy Poe a kedvenc költőm, Fellininél pedig senki nem ismerte jobban a színészek önző, gyerekes, szenvedésekkel teli világát...
Francesca - Ornella közelnézetből melankólia és temperamentum különös keveréke. Többnyire buja nőstények, bűnre csábító vágyak mentén íródott története a mozival. Izzó zöld szemei titokzatossá teszik, vénuszi idomaival mindig is többet foglalkoztak, mint a tehetségével. Saját készítésű vitaminlevessel és keleti táncokkal tartja magát formában. Egyedi szépségreceptjéről a következőket mesélte: "Nekem az a filozófiám, hogy mindennap mosolyogni kell felkeléskor. Mindig azt mondom magamnak, mosolyogj, nevess Francesca, hiszen egészséges vagy, a gyerekeid is egészségesek, viszonylag derűs, boldog az életed. Becsüld meg, elvégre sokan jóval küzdelmesebben élnek, mégis tudnak mosolyogni. Nos, akinek jobban megy, elégedettnek kell lennie, máskülönben nem találja meg a lelki egyensúlyát."
A Monica Bellucci feltűnése előtt az olasz film utolsó dívájának becézett Muti mondhatni az eklektika jegyében folytatja pályafutását. A legolcsóbb sikerektől a legizgalmasabb művészfilmekig sok műfajban, korban, rendezői látásmódban kalandozott. Claudia Cardinaléhoz hasonlóan szinte titokban hozta világra elsőszülöttjét, a fotómodell-színésznővé cseperedett Naikét (a Monte Cristo grófja televíziós feldolgozásában együtt játszottak) spanyol producer barátjától. Fiatalsága hevében gyakran játszatták vele érett férfiak szeretőjét, mint például a maga korában elsöprő népszerűséget aratott Olcsó regény című Monicelli filmben Ugo Tognazzi oldalán. A tabukat döntögető Marco Ferreri Ornellával álmodta meg Az utolsó asszonyt. A buja nőstényt, aki miatt Gérard Depardieu kasztrálja magát. Pazar jelmezekben, egy Mata Hari vonzerejével keltette életre Aura hercegnőt a Flash Gordon című sci-fiben. A nyolcvanas éveket a vad olasz rocker, Adriano Celentano bűvkörében kezdte. Míg Ferreri kamerája előtt a feministák átka kísérte, addig a Celentano-románc és szerelmi levelezésük publikálása idején az olasz családvédőket haragította magára. Mozikettősük az Őrült római vakációban, a legendás A római vakáció modernizált változatában volt a legélvezetesebb. Alain Delon még Az utolsó asszony láttán szemelte ki magának az életvidám olasz szépséget. Először az Egy gengszter halála című zsarufilmjéhez ajánlotta be őt Georges Lautner rendezőnek, majd az európai filmtörténet egyik legkockázatosabb vállalkozásában találkoztak. Sem Viscontinak, sem Losey-nak nem sikerült tető alá hoznia Proust Az eltűnt idő nyomában adaptációját. Volker Schlöndorff Jeremy Ironssal, Alain Delonnal, Ornella Mutival Odette szerepében megvalósította a Swann szerelmeit. A film hatására Francesca ázsiója nőtt az európai alkotók körében. Francesco Rosi a Gian Maria Volonté-Anthony Delon-Muti hármassal rendezte meg az Egy előre bejelentett gyilkosság krónikáját. Ettore Scola szintén őt szerződtette a Fracassa kapitány női főszerepére.
A kilencvenes évek elején a színésznő mélypontra jutott. Válását követően még intimbetéteket is reklámozott az olasz televízióban. A tengerentúlon tucatfilmekhez adta a nevét, köztük a bukásra ítélt Oscar című komédiához Sylvester Stallonéval. Stefano Piccolo plasztikai sebész oldalán magánéletileg nyugalmas évek köszöntöttek rá. A fiatalabb férfiak érdeklődésére számot tartó Ornella legújabb kapcsolata Fabrice Kerhervé francia üzletember. Manapság takaréklángon folytatja a filmezést, leginkább televíziós produkciókban vállal szerepelést. Egyik utolsó nagyjátékfilmjében, a Damiano Damiani rendezte Nyomozás Krisztus holtteste után címűben (2006) Mária Magdolnát alakítja.
Ornella népszerűségét hazájában mi sem bizonyítja jobban, mint hogy szobrot emeltek neki Nápolyban. Valaha tízmillió dollárra biztosították a kebleit Amerikában. Valentinótól Giorgio Armaniig a divatvilág nagyjai versengenek azért, hogy öltöztessék. Francesca Romana Rivelli mindamellett megmaradt "normális" nőnek. Sem a nagyanyaság (Naiké lányától), sem az idő múlása nem tölti el aggodalommal. "A kor számomra nem kabinetkérdés. Igaz, rám alapvetően az jellemző, hogy legbelül megszenvedem a dolgokat. A szokásos kis női trükkök - mint amilyen az egészséges táplálkozás, némi mozgás, szépségápolás - mellett abban hiszek, hogy minden életfelfogás kérdése. A legfontosabb harmóniában élni önmagunkkal és a környezetünkkel."
A nagymenő visszatér: November 10., hétfő 07.00 Filmplusz