Kreativitásra serkentő válság

Az Opera Europa mintegy kétszáz képviselőjét látja vendégül jövő októberben a Magyar Állami Operaház (MÁO). A brüsszeli székhelyű európai szervezet, amelyhez fura módon Japán is csatlakozott, őszi konferenciáját rendezi Budapesten - jelentette be Nicholas Payne igazgató és a MÁO főigazgatója, Vass Lajos. Már tudják: szó lesz az opera és a balett jövőjéről - a gazdasági válság tükrében.

A szerdai tájékoztató után beszélgettünk Nicholas Payne-nel, aki korábban olyan angol intézményeket vezetett, mint az English National Opera, a Covent Garden vagy az Opera North. Payne optimistán látja a kultúra helyzetét. Szerinte paradox módon a válság, a pénzhiány mindig kreativitásra serkenti az alkotókat. Miben lehet segítségére az intézményeknek az Opera Europe? Mindenkinek másban. Szokta is mondani a tagoknak, ne fizessék be az éves díjat (2500 euró), ha nem profitálják a dupláját.

Nicholas Payne
Nicholas Payne

Kiváló lehetőség az Opera Europe többek között a koprodukciókra. Néhány napja például azzal kereste meg Payne-t egy színház, ajánljon jó Lammermoori Lucia-előadást. Három-négy ilyet kínált, gyorsan meg is kötötték az üzletet. Máskor olasz kórustagoknak talált továbbképzést Németországban, Angliában. "Fundraising akadémiát" is szerveznek, ahol a szakemberek a magántőke bevonásáról értekezhetnek.

Hiába kérdezem többször is, mi lehet a haszna a tagságból a magyar Operaháznak, legfeljebb azzal válaszol, mi segíthetné általában az intézmény működését. - Az önök operája tipikus közép-európai együttes, ahol kilencszáz közalkalmazott dolgozik. Olcsó a munkaerejük, cserébe garantált a munkahelyük. A társulat fele, főleg az idősebbek szeretnék egy helyben kihúzni a nyugdíjig. Ám a színháznak mindig a legjobbakat, a legtehetségesebbeket kell megmutatnia. Rengeteg talentum végez a budapesti zeneakadémián, de ezeket gyorsan elszipkázza például Bécs, ahol a többszörösét keresik. Angliában más a szisztéma. Az ottani operák azt akarják, hogy a legjobb brit és külföldi énekesek énekeljenek náluk. Ezért olyan rugalmas szerződést kötnek velük: ha ki akarják próbálni magukat - teszem azt - a Metropolitanben vagy a milánói Scalában, sok szerencsét. De azt elvárják, hogy évente mondjuk két bemutatót vállaljanak az anyaszínházban. Befektetésnek sem rossz, mert ebben a felállásban jóval kevesebbet kérnek a művészek, mint ha vendégként hívnák őket. És nem beszélve arról, hogy szép hely Párizs és New York, de pár hónapot jó otthon tölteni a családdal.

Példát is hoz, az egyik legkeresettebb énekest, Anna Netrebkót, aki 2009-ben újra fellép Szentpéterváron, mert otthon is szeretné megmutatni nemrég született kisbabáját.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.