Újrakevert régi
Yuriy és Nataliya Lyashcenko a médiában csinált karriert Ukrajnában. A férj a kilencvenes évek elején édesapja reklámcégénél kezdett dolgozni, havi 20 dollárért. Néhány évvel később, végzős főiskolásként már az odesszai rádióadó értékesítő igazgatója volt. Jogász végzettségű felesége a főiskola mellett rádióműsort vezetett.
Mára a házaspár egy ukrán médiacsoport tulajdonosa, rádiós és televíziós érdekeltségeik és kültéri reklámfelületeik vannak Ukrajnában. Rádiós érdekeltségeik vannak emellett Lengyelországban, Csehországban és immár Magyarországon is. Ukrajnában az övék az elsősorban fiataloknak szánt szórakoztató műsorokat sugárzó Star Tv, amely műholdon keresztül nálunk is fogható.
Még 1999-ben rokonlátogatóban jártak Magyarországon, mint mondják, "akkor szerettek bele a Roxy Rádióba". Saját rádiójuk fazonírozásakor számos itt látott ötletet adaptáltak. Azt, hogy "Roxy Rádió, a ma és a holnap slágerei", hamarabb megtanulták, mint, hogy "jó napot", vagy "köszönöm". Roxys matrica ezzel a szlogennel már kilenc éve díszíti a kijevi stúdió üvegajtaját.
A korábbi tulajdonosok - szerintük - egy fontos hibát követtek el, nem vették figyelembe, hogy ezen a piacon a megszerzett pozíciók megőrzéséért is gőzerővel kell hajtani, még "a helyben maradásért" is előre kell mozogni. Szerencsére, a Roxy Rádió annyira erős lendületet kapott a kezdeti időszakban, hogy abból merített még sokáig, főleg az utóbbi néhány évben, amikor gyakorlatilag nem foglalkozott vele senki. Emiatt a valamikor Budapest vonzáskörzetében piacvezető rádiónak csökkent a hallgatottsága, igaz a leghallgatottabb öt között maradt. Az új tulajdonosok azt bizonygatják, hogy ez csak egy átmeneti időszak volt, mielőtt Roxy visszanyeri a vezetői pozícióját.
- Bizonyos szempontból visszatérünk a gyökerekhez, visszahozzuk a tradíciókat a Roxy hőskorából - mondják. - A 15-29 évesek körében még ma is piacvezető a Roxy a regionális adók közt, továbbá nagyon jó pozíciót tart a 18-35 korcsoportban is. Szándékunk visszahozni azokat a hallgatókat, akik öt-tíz évvel ezelőtt a Roxy zenéjén nevelkedtek. Ez nem rossz alap a megújulásra.
Megújulás alatt pedig nem radikális váltásokat értenek, csak némi felfrissülést. Egyebek között, a cégcsoport kiterjedt nemzetközi kapcsolatait, valamint a tőkeerejét felhasználva a jövőben még több világsztárt hoz testközelbe a magyar hallgatóknak a Roxy. Továbbá azt is, hogy mindenkor a napszaknak, a potenciális hallgatóság hangulatának a leginkább megfelelő zeneszámokat sugározzon a rádió, s olyan "beszélgetős", felvilágosító-tájékoztató programok is legyenek, amelyek segítik az eligazodást mind a zenei irányzatok között, mind a fiatalokat érintő más fontos kérdésekben. Ez alatt persze nemcsak a szórakoztató jellegű műsorokat értjük, hanem akár közszolgálati célút.
Persze nem hagyhatom ki azt a kérdést, mit remélnek a rádiókban bővelkedő - de hirdetőkben annál kevésbé - magyar piactól. - Megértjük hogy a magyarországi reklámpiac jelenleg stagnál, de a gazdasági görbe azt mutatja, hogy minden esés után logikusan fellendülés következik - jelentik ki. - Ebből adódóan, jó perspektívákat látunk a Roxy számára is.
Lyashcenkóék többször is kihangsúlyozták: a rádió nem olyan, mint a tévé és az újság. Intim műfaj, ahol a hallgatói szokások, a nemzeti tradíciók sokkal inkább meghatározók, mint más médiumoknál. Ukrajnában például hatalmas sikert hozott a régi, és a "nagyon, nagyon régi" zeneszámok újraélesztése, újrakeverése. Számos jel utal arra, hogy erre Magyarországon is lesz kereslet. - Fel fogjuk használni nemzetközi tapasztalatunkat és máshol jól bevált rádiós technológiákat, de Magyarországon vagyunk, tehát magyar rádiót szeretnénk csinálni a magyar közönségnek - szögezik le végül.