A világ végén balra!
Az Izrael Állam megalakulásának 60. évfordulója alkalmából összeállított program jellemzője, hogy önkritikusan, olykor szatirikus hangvétellel ábrázolja az ország mindennapi életének konfliktusait. Például drámaian láttatja a libanoni háború borzalmait az Oscarra is jelölt, tavalyi berlini első díjas Beaufort című film. Joseph Cedar rendező történetének hőse, a csapatával visszavonuló fiatal katona megéli társai szellemi-fizikai összeomlását az embertelen harcban. Az eddig 37 nemzetközi díjat begyűjtő A zenekar látogatása, Eran Kolirin alkotása viszont gunyoros önjellemzés: az izraeli vendégszereplésre érkező egyiptomi rendőrzenekar véletlenül a sivatag közepén, egy kis faluban találja magát, ahol igen gyötrelmes a kapcsolatteremtés a helybeliekkel.
Egy Moszad-ügynök nyomozását láthatjuk Eitan Fox Vízen járni című művében. Az a különös benne, hogy a főhősnek, miután rátalált a kiszemelt agg nácira, kétségei támadnak, van-e értelme az akciónak. A Szabad övezetben Amos Gitai egy amerikai és egy jeruzsálemi nő közös jordániai kalandjáról mesél. Mai izraeli nőkről szól a Medúzák, Edgar Keret alkotása. Avi Neser filmje, a Titkok pedig egy mélyen vallásos lány útkeresését, a misztikus kabbalával való ismerkedését mutatja be. Sírós-nevetős komédia Shemi Zarhiné. A több fesztivált nyert Bonjour Monsieur Shlomi hőse 16 éves, nehéz sorsú fiú, akiben fölfedezik a matematikai zsenit.
A vetítéssorozat ma délután a magyar származású Efraim Kishon 1964-ben készült, híres Szallah Sabati című filmjével kezdődik. Ebben a szerző egy jemeni család példáján az államalapítás utáni nagy bevándorlási hullámot ábrázolja görbe tükörben. Vetítenek játékfilmet Indiából és Marokkóból bevándorolt zsidó családok szomszédsági viszályáról (A világ végén balra!); a kibucélet hőskoráról (Őrült föld) és egy keresztény fiúról, aki az etiópiai zsidók kimenekítésekor kényszerül eltitkolni identitását a túlélés érdekében (Élj és boldogulj!).