A véletlen előkészítése

Szeretném azt csinálni az anyaggal, amit az anyag tenne, ha gondolkodni tudna - vallja a ma hetvenöt éves keramikusművész, Schrammel Imre, aki a világ legrangosabb kerámiaművészeit bemutató kínai kerámia- "bibliában" egyedüli magyarként szerepel.

- Hogy jut eszébe valakinek sirályt sütni az agyagba?

- A sirálytetemet egy kiszáradt szódástóban találtam. Iszappal együtt elvittem kiégetni. Utána csak a csontváz maradt és a madár lenyomata, ami magában foglalta a művészet lényegét: kezdeni valamit élettel, elmúlással.

- Nem hatott sokkolóan mindez a hetvenes évek letompított közegében?

- Dehogynem. Ezzel még Olaszországban is botrányt okoztam. Állatvédők tiltakoztak a múzeum előtt, ahol kiállítottam ezt a sorozatot, bagoly-, pinty-, ölyv- és szürkegém-lenyomattal. Mikor aztán az igazgató elmesélte a tüntetőknek, hogy kizárólag elgázolt állatokat gyűjtök össze, és éppen a civilizáció és a természet kibékíthetetlen ellentétét akarom megörökíteni, a vállukon vittek a főtérre, ünnepelni.

- Itthon is ünnepelték?

- Mindig is kilógtam az előírt művészetfelfogásból. Az iparművészeti főiskolán csámpás, vézna kóbor macskát mintáztam, a tanterv idilli kiscicája helyett. Akkoriban iskolatársam, Rákosi Mátyásné tervezett teáskészletet, mindenhol a pukedliző Cyranók és a fénylő mázas, fuvolás kisfiúk mentek. Én meg jöttem a lopótök és birsalma alakú vázáimmal, később a torz alakokkal: groteszk, összenyomott ősanyákkal, Minotauruszokkal, Krisztusokkal.

- Ráadásul az anyaggal sem szokványos módon bánt.

- Gyűrtem, tapostam, kalapáccsal ütöttem, beleugrottam az agyagfelületbe, ahogy a kifejezni kívánt gondolat megkövetelte. Tökéletesen megformázott figurák összenyomásával például sikerült kifejeznem a pompeji lávában megégő emberek utolsó szorongáspillanatait vagy a városi létben a házak közé beszorított, szögletesen élő ember klausztrofóbiáját.

- És az átlőtt agyagszobrai?

- Azok kapcsán már végképp szentségtörést emlegettek. Szereztem légpuskát, a filmgyárból robbanószert, de volt, hogy egy határőrparancsnokot kértem fel segédnek. Agyagtömböket mintáztam, előkészítettem a terepet, és hagytam, hogy a természet törvényei a véletlennel karöltve átjárják a munkáimat.

- Valamennyi kísérletébe bevonta a természetet.

- A vonzalom gyerekkoromból ered. Indiánregények útmutatása alapján madarakat tömtem ki kóccal, újságpapírral az orosz katonák által letarolt iskolai biológia-szertárnak, főiskolásként az állatorvosi egyetemre, állatkertbe jártam rajzolni. A természettudományi múzeumban Kincsemről készítettem vázlatokat, akiről aztán sok évvel később megmintáztam a Prima Primissima díjat.

- Különcsége ellenére Munkácsy-, Kossuth- és a legrangosabb biennálék díjait nyerte el. Sorban álltak az amerikai, európai, izraeli, japán egyetemek, hogy megszakítva több évtizedes iparművészeti egyetemi tanárságát, adjon órákat ott is. Sosem akart kint maradni?

- Kint a galériások diktáltak volna. Nekem itt volt dolgom. Amit kitaláltam, abba csak a véletlen és a természeti erők szólhattak bele.

A művész, aki mindig kilógott az előírt művészetfelfogásból
A művész, aki mindig kilógott az előírt művészetfelfogásból
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.