Pontatlan adások

Becsapja-e a nézőket a tévéadó, ha nem a műsorújságban szereplő időpontban kezdi a műsort? Annak, aki videót programoz be, nemcsak a reklámok miatt kell bőven mérnie a szalagot. A pontatlanságot büntetni mindenesetre nem lehet.

A néző időzíti a videóját, és amikor hazajön, hosszan kell tekergetnie, mert csúszva kezdődik a tévében a film vetítése. Ráadásul amúgy is vagy fél órát rá kell számítani, mert a reklámok miatt tovább tart a műsor. A stáblista viszont hiányzik a végéről.

- Az, hogy a műsorok nem kezdődnek időben, egy Nyugatról indult tendencia, és mostanra hozzánk is elért - mondja Gosztonyi Gergely, az ELTE médiajogásza. - Biztos vagyok benne, hogy nem technikai, hanem műsorpolitikai kérdésről van szó, de ezt a gyakorlatot nemigen lehet jogilag szankcionálni. Mivel a médiatörvényt 1995-ben állították össze, a szakemberek nem lehettek felkészülve arra, milyen problémákat vet majd fel a kereskedelmi televíziózás. Arra pedig javaslat sincs, hogyan lehetne a pontosabb műsorszolgáltatásra kötelezni a csatornákat - magyarázza Gosztonyi, miért is várjuk hiába, hogy a törvény keze lesújtson a tévéadókra, amelyek időnként fél órát is csúsztak egy filmmel (nemrégiben például a Charlie angyalai 2. vetítésével).

A csatornák nem kötelesek pontos programtervezetet benyújtani az Országos Rádió- és Televízió Testületnek - ami egyébként valóban irreális igény volna - csupán azt kell meghatározniuk, hogy az adott sávokban milyen típusú műsort sugároznak. Egy sáv pedig többórás is lehet, amelyen belül bőven el lehet tolni egy filmet negyedórával.

A két legnagyobb kereskedelmi csatorna szóvivője szerint azonban a műsorok pontatlanságait kizárólag technikai nehézségek okozzák. - Az utóbbi hetek nagyobb csúszásai - például a Charlie angyalai 2. nagy késéssel való vetítése -, a Celeb vagyok, ments ki innen! című realityműsorunk élő közvetítése miatt fordulhattak elő. Naponta élő műsort sugározni Argentínából komoly kihívás, és felléphetnek technikai problémák, amelyek miatt át kell alakítani a napi adásmenetet - nevezi meg a csúszások fő okát Rényi Ádám, az RTL Klub kommunikációs igazgatója.

A hirdetések elosztása is befolyásolhatja a tervet: a médiatörvény egy órára 12 perces reklámkeretet engedélyez. Ha pénzéhez akar jutni, ezt ki kell használnia a csatornának. Ezért háborognak is a nézők, úgy érzik, odacsábították őket a képernyő elé hirdetést nézni.

- Az adáslebonyolító központunk keményen dolgozik, hogy mindezt a kereskedelmi szempontokkal össze tudja hangolni. Van olyan is, hogy egy pár nappal az adás előtt kell átalakítanunk a műsort, és ezt a műsorújságok már nem tudják javítani - hiszen nekik három héttel korábban kell elküldenünk -, de teletextoldalunkon és honlapunkon mindig a legfrissebb terv szerinti kezdési időpontok olvashatók. Az online-média és a napilapok pedig a sajtóportálunkról vagy hírlevelünk segítségével azonnal értesülhetnek a változásokról, és így az olvasók is. Pár perces késések azonban így is előfordulhatnak, de a nézettségi adatok mutatják, hogy ezt a nézők meg tudják nekünk bocsátani - mondja Rényi.

Magyar Rita, a TV 2 szóvivője is az élő adások kiszámíthatatlanságával magyarázta a csúszásokat: - A Tényeket, az Aktívot és a Megasztárt is egyenesben közvetítjük. Ha például a Tények közben új híreket kapunk, be kell kerülniük a műsorba, és így több perc többletet is összegyűjthet az adás - fejti ki a szóvivő. - Az is előfordul, hogy egy műsor előbb kezdődik el. Ilyesmi akkor fordulhat elő, ha az előtte sugárzott műsort átszerkesztettük, hogy megpróbáljuk behozni egy még előbbi adás okozta csúszást. Van, hogy ez túl jól sikerül, vagyis a középső műsor rövid lesz, az utána lévőnek előbb kell kezdődnie - magyarázza Magyar Rita, hogy miért is van az, hogy nemcsak késnek, hanem sietnek is néha az adásokkal.

S hiába mondaná a filmkezdésről lemaradt néző, hogy "ilyenkor bezzeg nem tudnak reklámot adni", mert a 12 perc túllépést szigorúan bünteti az ORTT.

- Mivel közönségszolgálattal is foglalkozom, tudom, hogy néha érkeznek levelek a csúszások miatt, de nem mondhatni, hogy komolyabb levélözönt indítana meg egy-egy ilyen eset - összegzi a nézők reakcióit a TV 2 szóvivője.

Gosztonyi Gergely szerint, ha a nézők nemcsak médiafogyasztók, hanem tudatos médiahasználók volnának, akkor ha zavarná őket valami, levelekkel tömnék ki a kereskedelmi tévék postaládáit, és nem csak az állami szabályozástól várnák a megoldást. Ettől a mentalitástól azonban még távol vagyunk.

Csúnya beszéd

Valóban nehéz kordában tartani az argentínai élő adást: október 22-én például a kelleténél korábban kapcsoltak a műsorvezetőkre, akik még éppen játékos ugratással voltak elfoglalva. Így kedveskedő káromkodással szembesültek a nézők. "Vaklárma, b...meg, Akkor ezt figyeljétek, b...meg!" A Bruce Willis-filmekben az életveszélyben életszerűen csúnyán beszélő hős karakterét újraszinkronizálással gyengítő csatorna ezt értelemszerűen nem tudta "kifütyülni", ahogy nemrégiben a Fábry-show - szokás szerint - az anyagcserével viccelődő szóhasználata is töröletlenül maradt. (K. K.)

Fél órát kellett a Charlie angyalaira várni (Lucy Liu)
Fél órát kellett a Charlie angyalaira várni (Lucy Liu)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.