Nem elég pályázatot nyerni

Egy nemzetközi dizájnpályázat első díja sem garancia arra, hogy a terméket gyártani is fogják - különösen ha ázsiai a kiíró. Ott ugyanis inkább a bohókás ötleteket díjazzák, míg Európában fontosabb a megvalósíthatóság - mondja az egyik pályázat két magyar díjazottja, Milléte Balázs és Telekes Tamás.

Ma este érdekes kiállítás nyílik a Művészetek Palotájában: a Nespresso CoffeeLuxury nemzetközi dizájnverseny 22 döntős modelljét teszik közszemlére. Köztük Milléte Balázs és Telekes Tamás 3. díjat nyert modelljét, az Enjoy it While Flying nevű, repülőgépeken használható luxus kávéfőző gépet. A két fiatal dizájner tervét több mint háromezer pályamű közül találta a harmadik legjobbnak a szakemberekből álló, nemzetközi zsűri. A tavaszi eredményhirdetés után a kiállítást bemutatták Milánóban, Zürichben és Párizsban, most pedig Budapesten teszik a tárgyakat közszemlére.

A díjnyertes repülő-kávéfőző
A díjnyertes repülő-kávéfőző

- Ez egy színvonalas, nemzetközi pályázat, de a neves zsűri döntése és a több országban bemutatott kiállítás sem jelenti azt, hogy az első helyezett vagy díjazott terveket máris gyártani kezdik, az alkotókat pedig elhalmozzák ajánlatokkal - mondja a két fiatal dizájner. Több hasonló pályázaton vettek már részt, így van némi tapasztalatuk - az is megesett már, hogy a díjazott tervek a fiókban maradtak, míg a többiek közül egyiket-másikat gyártani kezdték. Erre különösen akkor van esély, ha ázsiai cég hirdette meg a versenyt - ott ugyanis inkább a humort, az öncélú kreativitást díjazzák. Nemrég például az egyik pályázaton olyan szemüveg terve kapta az első díjat, amely a vádlottak szemét a fotókon eltakaró fekete csíkot utánozza - vagyis a gyakorlatban használhatatlan. Európában ezzel szemben a racionális, megvalósítható terveket kedvelik jobban. - Természetesen ezekbe is ötletet, stílust, egyediséget kell vinni - mondja a két fiatal tervező. - A mi harmadik helyünket valószínűleg annak is köszönhetjük, hogy a kávéfőzőt olyan helyszínre terveztük, ahol korábban nem használták. Ez a cégnek akár új piacot is jelenthet.

Ennek ellenére egyelőre nem kaptak semmilyen felkérést, de visszajelzést sem a kiállítások sikeréről, sőt igazából részletes indokolást sem, miért az ő tervüket díjazta a zsűri. Egy "kézzelfogható" haszna azért volt már a versenynek: egy hazai cég a díj kapcsán figyelt fel rájuk, és utcabútorok tervezésére kérte fel őket.

De a két tervező nem türelmetlen, azt mondják, kell még némi idő, hogy kiderüljön, tényleg gyártják-e a terméküket. Addig is a díj jól mutat a portfóliójukban. Ez pedig fontos, hiszen Balázs nemrég végzett, Tamás pedig jövő tavaszszal lesz pályakezdő. Mivel itthon még elenyészően kevés cég gondolja úgy, hogy megéri dizájnereket alkalmazni, ezért a fiatal tervezők két dolgot tehetnek: saját vállalkozást indítanak, vagy ha ehhez nincs elegendő tőkéjük, néhány évre elmennek külföldre nyelvet tanulni, tapasztalatot szerezni. Egyikük sem szeretne mindenáron külföldön dolgozni, de ha itthon nem sikerül megvetni a lábukat, nem marad más lehetőségük. Aztán ha az ismét egyre színvonalasabb magyar dizájn iránt már nemcsak külföldön, de itthon is megnő az érdeklődés, hazajönnek dolgozni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.