Pillangók szuperkamerával

Világszerte az elsők között próbálta ki a legújabb RCS-kamerát a Los Angelesben tanult, első filmes N. Forgács Gábor operatőr-rendező. Elkészült produkciója a jövő év eleji filmszemlén lesz először látható.

Nem szokványos kezdet. Televíziós próbálkozások után nem kisebb filmművész, mint Illés György operatőr biztatja, ha nem megy a pesti főiskolára, próbálja Amerikában tanulni a filmezést. Hallgat rá, meg sem áll Los Angelesig. De ott, az Amerikai Filmintézetben kiderül, angolnyelv-tudása nem elég jó ahhoz, hogy rendező szakra iratkozzon be. Operatőrhallgató lesz, noha mindig rendező szeretett volna lenni. Az első félévben alig ért valamit, a szünetben föladja. Hazajön. Az itthoni decemberi szmog és a hideg azonban visszakergeti a kellemes kaliforniai napsütésbe. Pénz híján naponta biciklivel teker be az iskolába, és tanul reggel kilenctől este tizenegyig. A harmadik, gyakorlati évben már dolgozhat. Az Oscar-díjas Zsigmond Vilmos asszisztense a Szeress, ha tudsz című film forgatásán 1998-ban. "Talán egy picivel több is, mint asszisztens" - teszi most hozzá.

N. Forgács Gábor éppen elkészült első nagyjátékfilm-rendezésével, miután egy évtizeden át operatőrként, producerként (I spy, Underworld, Diótörő, Pizzás, Szőke kóla) itthon is belekóstolt a filmezésbe. "A filmvilág sötét bugyrait is megismertem. Ezekből derül ki, az igazi művészet nem is a filmezés, hanem a feltételek megteremtése hozzá" - jegyzi meg.

Pillangók című mozija "egyetemes" társadalmi mélyvilágot mutat be, olyat, amilyen bárhol lehet. Kisiklott életek, derékba tört sorsok változatait. No meg a felszínre evickélés kísérleteit - happy end nélkül. A cím többértelmű: az emberi élet "hernyó" és "pillangó" változatára utal, de valódi pillangóknak is jut szerep a filmben. A mű némiképp emlékeztet Egressy Zoltán-Lukáts Andor Portugáljára, de annál meseszerűbb és romantikusabb. Egyik hőse, a fiatal, kisfiával élő alkoholista asszony (Kéri Kitty) új szerelemre vágyik. A másik, a világot járt, de öregkorára tragikusan elszegényedett, magára maradt muzsikus (Galkó Balázs) abban érez kárpótlást, hogy a fiúcskát (Sipek Nicolas) hegedülni tanítja. Őket találja meg a mindenütt és mindenben szerencsét próbáló, magát épphogy felszínen tartó házaló (Rudolf Péter). A cselekmény barlanglakásokban és környezetükben zajlik - történetesen a Bükk alján, Sirokon, de ennek nincs különösebb jelentősége. Történhetne másutt is. A további főbb alakokat Andorai Péter és Nádasy Erika személyesíti meg. A forgatókönyvet Magyari Mónika novellájából Fonyódi Tibor írta. Az operatőr Szabó Gábor. Producer: Cirkó József, Dér Tamás és Sallay Edina.

Paradoxonnak tűnhet: ebben az archaikus környezetben a legújabb, még kísérletinek számító felvételi technikával dolgoztak, amelyhez bevezető áron jutottak hozzá. Az elsők között próbálták ki az új RCS (Red Camera System) digitális kamerát. Ez kétszer jobb minőségű - úgynevezett 4K képfelbontású -, mint a HD (High Definition) digitális felvevő. A képminőségben nem látni különbséget a hagyományos celluloidfilm és eközött. A felvételek merevlemezre kerültek, ahol a filmet vágni is lehet. Ezzel csökkennek a filmkészítés költségei, de a Pillangók így is mintegy 270 millióba kerül - forintban. Ilyen jellegű filmnél az sem gyakori, hogy nem az állam pénzeli a munkát. Ez esetben egy hazai ablakgyártó cég, a Fenstherm a főtámogató, ezenkívül német társproducer és a két gyártó: a HCC Media és a Parabel Stúdió finanszírozza a produkciót.

A premier a következő filmszemlén lesz. Reménykednek, a produkció rangos nemzetközi filmfesztiválra is meghívást kaphat, persze nem csak a jó felvételi technika miatt.

Galkó Balázs és Sipek Nicolas
Galkó Balázs és Sipek Nicolas
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.