A sportos kultúrafogyasztó reneszánsza

Aktív, céltudatos, a minőséget választó, sportkedvelő nők látogatják leginkább a kulturális eseményeket - derült ki a reneszánsz év kapcsán készített felmérésből, amelyet a Hungarofest Kht. készíttetett.

Kiket vonz a Reneszánsz Év - 2008? - tették fel a kérdést a szervezők. A választ egy közvélemény-kutató adta, amely tavasszal kiállításokon, nyáron fesztiválokon, tematikus rendezvényeken, színházakban és hangversenyeken kérdezte a látogatókat. A felmérést ősszel folytatják. Az eddigi, megközelítőleg ötezer kérdőív alapján az volt a legszembeötlőbb: a nők aktívabb kultúrafogyasztók a férfiaknál (a válaszadók 63 százaléka), és a kiállításokra még ennél is több hölgy jár. Kedv, érdeklődés, anyagi lehetőség vagy egészségi állapot teszi-e, nem tudjuk, de annyi biztos: az aktív korosztályt izgatja leginkább egy-egy kulturális program. A megkérdezettek fele negyven évnél fiatalabb, öszszesen harmincszázaléknyi az ötven felettiek száma.

Ki gondolta volna, hogy van összefüggés a kiállításlátogatás és a kondíció megőrzése között? Nos, úgy tűnik, a tárlatra járók nagyjából kétharmada rendszeresen sportol. Valószínűleg életkori sajátosság, hogy a mozit és a könnyűzenei koncerteket favorizálók több mint kétharmada hetente edz. (A színházba járóknak pedig a fele.) Fura összefüggés ugyanakkor, hogy a kultúrafogyasztó "sportolók" nem járnak sportversenyekre, akik viszont nem hagynának ki egy jó meccset, leginkább koncerteken vagy moziban töltik maradék szabad idejüket.

Úgy tűnik, többféle fogyasztótípusról beszélhetünk: a zeneiről, a vizuálisról és a verbálisról. Csak egy példa: a tárlatokra járókat kevéssé érdekli zenei esemény. A könnyűzenét kultiválók bújják leginkább a könyveket. Igaz, ők főként egyetemisták, és az iskolai felkészülés rendszeres olvasást feltételez.

A tévéspotok, a plakátok és a szájhagyomány - ez a három fő hírforrásuk a látogatóknak. A tévéből ismerték meg az évad rendezvényeit, a kiállításokról utcai hirdetések és ismerősök értesítették őket. A baráti ajánlás a legjobb kedvcsináló a színház esetében is, míg a könnyűzenei koncerteknél a sajtóhíreket, a plakátokat és az internetet használják útmutatónak.

A fesztiválokra és a könnyűzenei koncertekre a közönség nagyja barátokkal érkezik. A legnépszerűbb fesztivál a várjáték meg a kirakodóvásár (65 százalék), és szomorú elismerni: a legkevésbé vonzó a komolyzene. A megrögzött hangverseny-látogatókról azt azért tudjuk: döntő többségük él-hal a nagyzenekari művekért. A klasszikusok szerelmesei nemcsak otthon és lakóhelyükhöz közel hallgatnak zenét, sokan még utazni is hajlandóak, csak hogy élőben hallhassák a muzsikát. A könnyűzenei fesztiválokra a főként huszonévesek hada kimondottan a fellépők kedvéért vesz belépőt, a színházba járók 60 százaléka preferálja a magyar produkciókat. A kiállításokra főleg családdal (53 százalékban), barátokkal (49 százalék) járnak az érdeklődők, egyedül csak húsz százalék megy múzeumba. (Itt több választ is meg lehetett adni.) Egy-egy hírneves tárlatért akár autóba is ül az érdeklődők 32 százaléka. Valamivel többen: a kérdezettek fele, ha külföldön jár, feltétlenül felkeresi a jó múzeumokat. Egyébként a történeti a legvonzóbb kiállítástéma, a klasszikus képzőművészet és az iparművészet áll még a dobogón. Az utolsó helyre egyelőre a kortárs képzőművészet került. (Az igazsághoz hozzátartozik: a felmérések történeti tárlatokon készültek.) Mivel a bemutatott korszak a legmotiválóbb egy kiállítás kiválasztásánál, úgy tűnik, a reneszánsz fókuszba állítása megfelel a közönségigénynek - összegzik a kutatók.

Természetesen az évadhoz kapcsolódó kérdés is szerepelt a kérdőíven, ez azt tudakolta: mi a célja a reneszánsz évnek? A legkevesebben (30 százalék) azt feltételezték: "a hazai reneszánsz kor bemutatása". A legtöbben (38 százalék) voksoltak arra: "a reneszánsz gondolatvilágának bemutatása". A válaszolók 32 százaléka gondolta azt, amit az évad szervezői is: "a reneszánsz újjáélesztése, a kultúratámogatás kiszélesítése Magyarországon".

A Budapestet cserkelő turisták 92 százaléka legalább egy, de inkább két múzeumot látogat meg, harmaduk hármat-négyet is. Igaz, a zöm két óránál több időt nemigen tölt a műtárgyak között - derül ki a Művészetek Palotája és a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. felméréséből. Több mint 30 százalék a kulturális és világörökségi helyszíneket tartja a legizgalmasabbnak, 16 százalékot kaptak a kulturális programok. Utóbbiak közül a turisták 36 százaléka a múzeumokat választaná, a második helyen a rendezvények, fesztiválok jönnek 26 százalékkal. A múzeumjáró külföldiek 27 százalékát a klasszikus művészet vonzza, a történelmi témájú kiállításokat 25 százaléknyian, a modern tárlatokat pedig 19 százaléknyian tették az első helyre. (B. T.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.