Koons a Napkirály termeiben

Felfújható strandjátékra emlékeztető óriási vörös languszta lóg a versailles-i Mars Teremben, meghökkentve vagy éppen megnevettetve a látogatókat.

A Herkules-szalon közepén háromméteres lila eb éktelenkedik - Jeff Koons Ballonkutya című acélplasztikája két éve a velencei Canal Grandén keltett feltűnést. A nemrég renovált Tükörteremben tolongó érdeklődők a metálkékre fényezett monumentális Hold félgömbjén csodálhatják meg torz tükörképüket, a lépcsőházi balusztrád felett pedig a tavalyi aukciós évad egyik sztárja, a 23,4 millió dollárért elárverezett Függő Szív képeszti el a turistákat.

Az 53 éves, pennsylvaniai születésű Koons, a kortárs amerikai művészet brókerből lett festő-szobrász-fotós-dizájner fenegyereke a nyolcvanas évek elején robbant be a köztudatba. A mostani tárlaton is kiállított, polírozott acélból készült Nyúl sikere után az 1990-es velencei biennálén egy felháborodott látogató megrongálta a Made in Heaven-sorozat alkotásait, amelyeken a művész saját magát nemi aktus közben ábrázolja későbbi feleségével, Cicciolinával. Egyik legismertebb munkája, a félig dínó-, félig pónifejjel büszkélkedő, virágokkal borított emeletmagasságú szörny, a Split-Rocker - most az Orangerie-ben látható - 2000-ben kerül mecénása, Francois Pinault gyűjteményébe. A francia multimilliomos a tulajdonosa hat műnek a Versailles-ban kiállított tizenhétből, a tárlat majd kétmillió eurós számláját pedig ő és Koons műveinek más gyűjtői állják. A francia sajtó viszont összeférhetetlenségről cikkezik, főleg mivel a versailles-i kastély igazgatója, Jean-Jacques Aillagon maga is Pinault alkalmazottja volt korábban, csakúgy, mint a kiállítás egyik rendezője, Elena Geuna.

A december közepéig látogatható kiállítás azonban nemcsak etikai problémákat vetett fel. Aillagon azt nyilatkozta, túl azon, hogy Koons a legdrágábban jegyzett képzőművészek egyike, s mint ilyen, méltó a világ egyik legnevezetesebb műemlékéhez, egyben a "legbarokkosabb neo-pop szobrász" is, aki pontosan megérti Versailles szellemét. Jean Clair, a Francia Akadémia tagja ellenben azt írta a Figaróban: Koonsnak a történelmi falak közé furakodott álbarokk förmedvényei az esztétikai világrend végét jelzik.

Koons: drága szívem!
Koons: drága szívem!
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.