Este fest a pesti nő

Vegyük például Kovácsné Gyapjas Betonkát. Kovácsnéként átlagos nő. Gyapjasként puha és simogatni való rágcsáló. Betonkaként meg kemény és - ha nem tartanánk attól, hogy valamelyik hetilap vicces idézetei között végezzük, azt írnánk - tökös aszszony... Kovácsné Gyapjas Betonka később átlényegült, és Bivaly Ilonka lett belőle, szoborba formázott nőalak, akinek valamennyi szerve szív alakú. Ám ezt a folyton más formát, egyéniséget öltő figurát hívták már Szabadkőmíves Kelemennének, valamint Szatírikonovics NimFatimának is, és ki tudja, hány neve, arca lesz még.

- Minden évben születik egy nő, akit máshogyan nevezek el. Ezek az adott állapotomnak megfelelő önarcképek. Köréjük teremtek egy-egy világot, készül róluk festmény, szobor, dal és mese, leggyakrabban ez is meg az is - mondja Rutkai Bori zenész-képzőművész.

Rutkai Bori élete olykor kisebb-nagyobb hajótörést szenved, ilyenkor akár egy (világot jelentő) korhadt deszkára kapaszkodva is üzembiztosan elsodródik a maga teremtette világokba, amelyeket mesékből, szarkasztikus humorból, egyszerű történetekből, szívszorítóan mafla hősökből, hétköznapi tárgyakból gyúrt össze. Ahol a Kovácsné Gyapjas Betonkák, a Bivaly Ilonkák és egyéb szürreális alakok úgy suhannak fel-alá, mint bölcs és titokzatos angyalok.

Rutkai Bori, ahogyan említeni szokták: összművész. Kicsit szerencsétlen, megúszós kategória ez, de jobb híján fogadjuk el mi is, hiszen az ő esetében igencsak nehéz szétszálazni a művészeti megnyilvánulásokat.

- Néha én is úgy érzem magam, mintha egy nagy kastélyban rohangálnék, és hirtelen fogalmam sem volna, hogy melyik énemet melyik szobában hagytam - mondja.

A művészet iránti rajongásának első csírái egyébként színész nagyszüleihez vezetnek, főként Ruttkai Ottóhoz, aki a rádióból ismerős Csinn-bumm cirkuszban is fellépett. Gyakran elvitte unokáját a rádiófelvételekre, ahol szépen kifestett, bohócruhás alakok álltak a mikrofonok előtt. Bruhahával telt meg a levegő, de olyan őszinte bruhahával, amelyhez még az előnevető néni kényesen csilingelő kacagása is felesleges volt. Csoda-e, ha ezek után Bori óvodás, kisiskolás barátaival is folyton színházakat, farsangokat csinált; imádta ezeket a "beöltözős, átalakulós" programokat. És imádta a családi videokamerát is, amellyel 18 éves korában elkészítette élete első filmjét. Azt mondja, amikor meglátta akkor négyéves kishúgát, amint Egon Schiele, a zseniális, ám kissé különös osztrák festő albumát lapozgatja, és a képekhez furcsa történeteket talál ki, azonnal kamerát ragadott, mert érezte: ez már maga egy film. A nyersanyaggal aztán kilenc évig bíbelődött, és eközben alighanem rájött: a film nem csupán kamerával rögzített sziporka. És ez a gondolat a Magyar Iparművészeti Egyetem videoszakán talán tovább erősödött benne. Gondolhatnánk: ott folytatott tanulmányaitól egy kicsit tán felnőtt, életre izmosodott, de nem. Papp Gábor Zsigmond közelmúltban készített riportfilmjében egyenesen azt mondja: "Nekem az a hobbim és a munkám, hogy a gyerekkort kitoljam, ameddig csak lehet. Soha nem éreztem őszintének a felnőtt lét társadalmi elvárásait, lezártságát, elöregedését, elszomorodását, kifáradását és kiszáradását."

Vagy, ahogy azt egyik dalszövegében kicsit plasztikusabban megfogalmazta: "Kisközértbe leszaladok, / hogy felszedjek pár kilót... / Zabálom a lehetetlent, / kiokádom a valót."

Amúgy egy magánéleti zűrzavart követően, biciklizés közben, a rakparton lett énekesnő. Ma már csak arra emlékszik: ki kellett adnia a benne lévő feszültséget, fennhangon belekezdett egy dalba, majd villámcsapásként hasított belé a felismerés: énekelni jó. Nemsokára már a színpadon találta magát, és persze az ember vagy így lesz énekesnő, vagy sehogy, de ha ezt el kell mesélnie, akkor csak zavartan forgatja a szavakat, mert ez ugye olyan banális történet, hogy.

Első zenekarát az Iparművészeti Egyetemen alapította, Karajokénak hívták. Egy vendéglátóiparból igazolt szintetizátoros adta a bárgyú zenei alapot, de ez a billentyűmester a Rutkai Bori-féle muzsika filozófiáját kissé szövevényesnek találta, és hamarosan átszerződött egy tiroli zenekarhoz; jobb a békesség. Borinak ma már saját együttese van, a Specko Jedno. Alternatív szórakozóhelyek, irodalmi estek, kiállításmegnyitók és kisebb klubok kedvelt sanzonzenekaraként szokás emlegetni, ám Rutkai Bori szerint zenéjüket tekintve pontosabb meghatározás a morális rocky, a szakrális induló, a metál mulatós, a mesepunk, a fitneszballada vagy a bukott sláger. Ezek egy része saját szerzemény, de akad néhány vicces örökzöld, amelyet az orosz kamionsofőrök válogatáslemezéről csempésztek a repertoárjukba. Egy zenei honlapon az álmai zenekarát firtató kérdésre egy asszonykórust említett, melynek tagjai: Astrud Gilberto, Méhes Marietta, Ella Fitzgerald, Elza Soarez, Amanda Lear, Maria Callas, Bangó Margit, Nina Hagen, Nena, Dalida, Josephine Baker, Mata Hari, Alla Pugacsova és Tóth Evelyn.

Hozzászoktunk, hogy manapság a művészeti megnyilvánulások mindegyike kötelezően fenséges és bonyolult, így hát az óvatlan nézőt/hallgatót többnyire meglepik Rutkai Bori munkái, amelyek őszinték, egyszerűek, vállalják a mesék vagy a falvédők igazságait is. És ez éppúgy érvényes festményeire, szobraira, mint dalszövegeire. "Bácsi a biciklin, teker és kacsingat. / Nem kell már fűteni, / örül a tavasznak." De mielőtt beleandalodnánk a mesébe, a történet meghökkentő fordulatot vesz: "Bácsi az ablakból / kihajol, kiesik, / nővérkék emelik, mentőbe beteszik..." Aztán rájövünk, nem csupán ez a dal idéz valamiféle körülvigyorgott túlvilágot, de a legtöbb Specko Jedno-szerzemény is. "Mély a bableves, / elmerül benne a kanál, / mikor nem látom, azt hiszem, / ilyen lehet majd a halál."

- Nem elég, hogy csőstül kapom a szomorúságot, van hozzá tehetségem, hogyan legyek szinte folyamatosan bánatos - mondja Rutkai Bori.

És nevet.

Néha még a képzőművészet és a Specko Jedno kereteit is szűknek érzi, ilyenkor Pionír Piknik címmel "iskolai revüt", Nem volt apád üveges! címmel filmklubot szervez, performance-okat csinál, a Kossuth adó Vacka Rádió című mesesorozatában énekel, vagy a régi slágereket feldolgozó összeállításban, a Budapest Bár műsorában lép színpadra, hogy előadja az Este fess a pesti nő című örökbecsűt. Azt mondja, olyan ez számára, mint egy wellnesshétvége, ahol "boldogan hátradől a cigányzene jakuzzijában".

Néha újságírók faggatják, és világmegváltó igazságokat várnak tőle, de ezekkel a helyzetekkel valahogy olyanformán van, mint Weöres Sándor, akitől egyszer egy túlmozgásos riporter azt kérdezte: És mondja csak, hogy tudja átszűrni a lét nagy kérdéseit a gyermeki érzékenységen, hogyan tud távolságot tartani a világ kavargó attitűdjeitől? Mire Weöres zavartan annyit mondott: "Én kérem, csak írok."

Szóval Rutkai Bori is csak ír. Meg fest, énekel, filmez, és az egészről mindössze annyit mond: - A humánum, a varázslat, a mese és a humor keveréke nélkül nincs jó alkotás.

Aztán ha jó kedve van, akkor habzik benne a humánum, a varázslat, a mese és a humor, ha meg újra hajótörést szenved az élete, akkor visszaevickél kedves hősei közé. Összetalálkozik Kovácsné Gyapjas Betonkával, Bivaly Ilonkával, Szabadkőmíves Kelemennével Szatírikonovics NimFatimával és a többi szürreális szuperhőssel. Boldogan lapogatják egymás hátát, miközben valahol a tenger közepén szörcsögve és rémült dudaszó közepette éppen a tengerbe merül egy nagy, csillogó luxushajó.

Amelyről már pontosan tudjuk, hogy különös utasai nélkül nem ér egy fabatkát sem.

Rutkai Bori
Rutkai Bori
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.