Élet a szerkezet alatt

Kmetty János (1889-1975) Herman Ottó Múzeum, Miskolc

A Kmetty-jelenséget egyszer majd meg kell magyarázni. Feladata lesz benne köztörténetnek, eszmetörténetnek, lélektannak és talán gazdaságtörténetnek is, míg világossá válik, miként tudott kubista maradni egy festő hatvan éven át Magyarországon. A művészettörténet igyekszik. Demonstrálja, hogy továbbéltette a modernista szellemet Kmetty János a keresztény-nemzeti parlagon, és nem váltotta át munkácsyzmussá, naturalizmussá, amikor azt szocialista realizmusként megkövetelték - de ettől a talány csak nagyobb lesz. A forradalmak után nem emigrált, és itthon sem éhen nem halt, sem meg nem alkudott, a felszabadulás után meg éppen erkölcsi-szakmai mérce lett, érinthetetlen, az is maradt a haláláig.

A magyar kubista - ezt a hangzatosan pontos alcímet kapta a miskolci emlékkiállítás, amely jó válogatással szemlélteti a jelzős szerkezetet. A tizenhármas Önarckép, ez a majdnem monokróm, majdnem szoborszilárd vászon ugyan még nemzeti megkülönböztetés nélkül kubista; tagolt, szerkesztett, térhatással operáló. Helye volna abban a nemzetközi Párizsban, ahol festőjét a példa korábban felszabadította, s ahol az akkor már szintetizáló kubisták mellett még sokáig jelen van ez a látványt átfaragó módszer is. Kmetty azonban soha nem absztrahált és szintetizált. Megtehette volna, a Kassai fahíd feszességétől már csak egy lépés a formai-logikai elvonatkoztatás, ezt a lépést azonban a magyar avantgárd nagyjai itthon soha nem tették meg. Mással, az élettel, a társadalommal, később a forradalommal voltak elfoglalva, ha úgy tetszik, formán túli feladatok feszítették a műveiket.

Feszítették a formát is. Kmetty szervezetileg nem volt tagja sem a Nyolcak csoportjának, sem az aktivisták mozgalmának, de a tízes években, a végkifejletig velük gondolkodott és cselekedett. Az 1912-re datált Városligeti látképen olyan sűrű, súlyos zöld tömegekből épülnek fel a hatalmas lombok, mint Nemes Lampérth hasonló tárgyú vásznán, és olyan plasztikus erőszakkal ugrik elő a ligeti bódé, mint a párizsi, moszkvai épületek Uitz későbbi tusrajzain. A művészettörténészkedő analógia pedig, mint mindig, megtévesztő. Az önállótlanság, a másodrangúság benyomását kelti akaratlanul, és nem érzékelteti azt a szuverén erőt, amely például a tízes évek Parkrészletét feszíti. A fekete-zöld lomblavinák robajos súlyát, a sík- és térhatás lüktetését, építmény, fatörzsek és gyepek fenyegető rendjét - mindazt, ami a haladó magyar művészetet a tízes években magasságokba emelte.

Hogy milyen eszmeiség, akarat súlyosodott és készült robbanni a látszólag semleges témák mögött, azt nemcsak Kmetty tizenkilences toborzóplakátja leplezhetné le, hanem a kilencszáztizennyolc körüli festői kompozíciók is. A Nemes Lampérthtel közös mű nincs ott a kiállításon, de a közösséget kereső, közösséget hirdető munkák tanújaként ott van az a kettős akt, amely a monumentális kompozíciókra készülő Kmettyt idézi. Impozáns, kis méretben is hatalmas, és reneszánsz teljessége ellenére is képletszerű. Egyfelől megint előtte halad annak a húszas évekbeli jelenségnek, amelyet más mesterek Árkádia-korszakaként ismerünk, másfelől példája konstrukció és életteliség versengésének.

Kmetty - meggyőzően írja a katalógusban Kopócsy Anna - csaknem mindig ragaszkodik a valóságos élményhez. Ez olykor olyan dús foltfestésben nyilvánul meg, mint a tizenhármas Parkrészlet őszi napsütésben. Ám az Árkádia-képei után ismét kitart a kubista diszciplína mellett. S ha olykor egyik hajlama, máskor a másik uralja is a vásznat, a legremekebb művein a kettő egyensúlyba kerül. A húszas évek Nagybányáján, némely későbbi szentendrei részleten a foltfestés hangulata győz. A harmincas évek szerkesztett Nagybánya-tábláin a konstruálás szikársága. A sokasodó és megunhatatlan csendéleteken pedig az egyensúly diadalmaskodik. A Sárgatányéroson az a rend, amely szinte gyümölcsillatból és egyszerűsített formájú tálakból-tálcákból rendez össze utánozhatatlan egységet, a pasztell Csendéleten a lágyságból felépülő merész konstrukció, a Szobarészleten kendő, könyv és bölcsőasztal hanyag esetlegessége, amely már-már a szintetikus kubisták bonyolult biztonságával kápráztat el. Röviden: mesterpiktúrát viseltek el nem türelmükről híres egykori művészetpolitikai korszakok.

Csendélet fehér kannával és gyümölcsökkel, 1915 körül
Csendélet fehér kannával és gyümölcsökkel, 1915 körül
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.