Liverpool új keletű önbizalma
Nem elég, hogy a biennáléval egy újabb komoly esemény vette kezdetét, de valami csoda folytán olykor napsütéses, meleg időjárás fogadja a látogatókat.
Az immár ötödik alkalommal megrendezett művészeti fesztivál az északnyugati nagyváros minden zegzugába befészkelte magát, kiállítások, installációk, videoklipek és a művészet legszélesebben értelmezett tartományába beférő tárgyak a hagyományos helyszíneken kívül kocsmákban, áruházak kirakataiban, az Albert dokk vizén, köztereken és középületek falán is feltűnnek. A november végéig tartó biennáléra közreadott térkép huszonnyolc pontot jelöl meg, és mint az alapító igazgató, Lewis Biggs újságírók előtt elmondta, "ez a kulturális évet megkoronázó fesztivál a végső bizonyíték arra, hogy Liverpool emelt fővel nézhet szembe kritikusaival".
A nemzetközi kiállításon megjelenő művek 80 százaléka, összesen 32 egyéni "projekt" a biennále megrendelésére készült el, és a Made Up címet viseli. Mint kiderült, még "igazi" britek sem mind tudják, hogy ez "liverpooli nyelven" azt jelenti, valaki boldog és büszke. Az egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó tárlatra a második világháborúban bombatalálatot kapott és azóta fedetlen Szt. Lukács-templomban került sor. Az itt nem különösebben népszerű Yoko Ono legújabb művészi próbálkozása létrákból áll, a kis "közösségek" mintha beszélgetnének egymással. A látogatókat arra bátorítják, hogy üzeneteket, sőt kisebb vásznakat tűzzenek fel az égbe vezető lépcsőfokokra.
Liverpoolt rejtélyes szálak fűzik a pókok világához. A biennále nyomvonalán haladva a nagyszabású Városháza előtti téren az egyes épületek között a pekingi Madárfészek tervezésében is szerepet játszó Ai Weiwei gigantikus felfüggesztett pókja hökkenti meg - különösen a káprázatos esti kivilágításban - a látogatót. Phil Redmond professzorral, az Európa kulturális fővárosa eseménysorozat kreatív igazgatójával beszélgetve kiderült, hogy a liverpooliak számára az egyik fénypont a La Machine elnevezésű, kristályokkal kirakott, nyolclábú óriáspók néhány héttel ezelőtti szilaj hancúrozása volt az utcákon, sok százezer megbabonázott néző szeme láttára.
A lokálpatrióta Redmond, aki több évtizedes televíziós karriert követően került a kultúrszervezői tisztségbe és kapta meg kinevezését ezekben a napokban a város nyolc "nemzeti" gyűjteményének elnöki pozíciójába, az év fináléja felé közeledve elérkezettnek látja az időt az összegzésre. A legemlékezetesebb programok között említette a város nagy szülöttei - Sir Paul McCartney, Ringo Starr, Sir Simon Rattle - dicsőséges viszszatérését és a Tate Liverpool 200 ezer látogatót vonzó Gustav Klimt-retrospektívjét.
A szervezőket már leginkább az év hagyatéka foglalkoztatja. Phil Redmond szerint a város "végérvényesen megváltozott". A programok élménye elhalványodik, de a 2000 óta generált összesen négymilliárd fontos befektetésekből megvalósult 250 érdemi projekt megmarad. A városközpont rekonstrukciójának keretében máris megnyílt a Liverpool One, Európa legnagyobb bevásárlókerületének első fele. Nagy dolog, hogy az ikonikus, az amerikai felhőkarcolók hangulatát idéző Liver Building tövében kiépített új, mély vízi terminálba visszatértek a tengerjáró hajók.
Londonon kívül sehol nem koncentrálódik ennyi múzeum és galéria, hasonlóságot mutatva ebben Glasgow-val, ahol hasonló hatást gyakorolt az 1990-es kulturális év. Ahogy nemrégiben a Washington Post fogalmazott, Liverpool "visszanyerte régi hírnevét". A siker fő kovácsa a nemzetközi rangú műsorfolyam és a bátor építészeti kezdeményezések szerencsés kombinációja.
A hangzatos számok közé tartozik, hogy már hatmilliónál jóval több ember vett részt legalább egy rendezvényen vagy keresett fel egy liverpooli attrakciót. Az extra idegenforgalom - 2006-hoz képest 1,7 millióval több, azaz 20 milliót meghaladó turista - összesen közel félmilliárd fontos bevételt jelentett a liverpooli gazdaság számára. Phil Redmond fontos eredménynek nevezte, hogy a kultúra éve "a változás katalizátora" volt. "Ha a város minden társadalmi problémája nem oldható is meg egy-egy dal előadásával vagy új lakások építésével, de az üzletközpont kialakítása során ötezer új munkahely keletkezett". Meglátása szerint ha nem is számszerűsíthető, de a liverpooli emberek újonnan nyert önbizalma az év egyik fő hozadéka. Úgy véli, legalább öt-tíz évnek kell eltelnie ahhoz, míg a teljes hagyaték értékelhetővé válik.
Az ismert megújítási szakértő, Beatriz Garcia, az év hatását öt éven át tanulmányozó Impacts 08 elnevezésű projekt igazgatója viszont arra hívta fel a figyelmet találkozásunk során, hogy a következő év kemény lesz Liverpool számára, amennyiben alkalmazkodnia kell a közérdeklődés eltávolodásához. Ha kevesebb befektetésre kell is számítani, a szint remélhetőleg nem lesz olyan alacsony, mint a pályázat 2003-as megnyerése előtt volt. A legfontosabb feladat, hogy dönteni kell arról, merre halad a város például a kreatív ágazatokban, sikerül-e Liverpoolban tartani 2008 után is az ide-vonzott tehetségeket.