Lenin forog a sírjában
Lenin forog a sírjában.
Már úgy értem, tényleg.
Az egyik videoinstalláción ugyanis a bebalzsamozott Lenint látjuk felülről, amint forog, forog és forog... Láthatóan gőze sincs arról, hogy hol van és mi folyik körülötte.
Nos, Lenin a debreceni MODEM modern képzőművészeti galéria Hogyan tovább, Oroszország? című, csütörtökön megnyílt tárlatán forog a sírjában. A kiállítás - a három kurátor, Jevgenyij Bereznerk, Irina Csireva és Natalia Tarasova válogatásában - a nyolcvanas évektől napjainkig tartó időszak kortárs orosz képzőművészetét mutatja be. A december 15-ig látogatható kiállításon hatvannégy alkotó mintegy kétszáz munkáját láthatja a közönség, köztük olyan ismert művészek alkotásait is, mint Ilja Kabakov, Vitalij Komar, Alexander Melamid, Erik Bulatov, Oleg Kulik, Leonid Szokov vagy Borisz Orlov. A kiállítás egyik szenzációja Ilja Kabakov Közös konyha című, nagyméretű installációja. A harminc négyzetméternyi alkotás egy szovjet társbérleti lakás közös konyháját mutatja be, ahol egymás mellé zsúfolódtak egymástól teljesen eltérő kultúrával rendelkező emberek.
A tárlat egyik legötletesebb és leghumorosabb részlege a Blue Nose, vagyis Kék Orrok elnevezésű, 1996-ban alakult művészcsoport munkáiból áll. A bevezetőben említett fotómontázsok is az ő műveik közül valók. A csoport alapító tagja a novoszibirszki Vjacseszlav Mizin és a jekatyerinburgi Alexander Szaburov, akiknek az egyik alkotása pár évvel ezelőtt világhírre tett szert: a fotón két egyenruhás meleg orosz rendőr csókolózik a hideg télben. Ez olyannyira kiverte az orosz hatóságoknál a biztosítékot, hogy a művet nem akarták kiengedni Oroszországból. Nota bene, ezzel nem ártottak, csak használtak neki, hiszen a képet a MODEM falán már ismerősként üdvözölhetjük, akárcsak azt a fricskát, amit a mindenkori hatalomnak szánnak, hogy a hatalmasságok el ne felejtsék: létezik az a csodafegyver, amellyel egy világbirodalom sem képes felvenni a harcot, és ez nem más, mint a nevetés.
S ha már az orosz hatóságoknál tartunk: a MODEM-ben is megtapasztalhatták, hogy az orosz hatalom nem engedi, ha packáznak vele. Ennek egyik ékes bizonyítéka Andrej Jerofejev művészettörténész esete, akiről lapunk is megírta: reprezentatív tárlatot rendez a MODEM-ben az orosz szoc-art munkáiból. Ebből azonban nem lett semmi, mert az összegyűjtött munkákat az orosz kulturális minisztérium csak hosszadalmas műértékelési procedúra után akarta kiengedni az országból. A debreceniek ezt kivárták volna, ám időközben kitört az orosz-grúz háború, és az oroszok közölték: nem engedhetők külföldre olyan művek, amelyek kedvezőtlen színben tüntetik fel Oroszországot. S akkor miből állhatott össze mégis a debreceni tárlat? A moszkvai Art4.ru Kortárs Művészeti Múzeum és a pARTner Project Gallery kortárs művészeti galéria anyagának jelentős része éppen Szlovákiában szerepelt, onnan került Debrecenbe - nagy ívben kikerülve Oroszországot.