Kesztyűs kézzel

Idézze emlékeibe, nagyra becsült olvasó, azt a pillanatot, mikor zárt helyiségben gubbasztva tompa tekintete megállapodott egy csupasz, fehér falfelületen - melyre aztán hoszszan meredt. Ezzel a zsibbasztó (némelyek szerint meditatív) élménnyel rokonítható mindaz, amit a kínai Xin Peng Wang "semmis" Shakespeare-földolgozásának tanulmányozásakor tapasztaltam - másfél órán át, szünet nélkül.

Dortmund Balett: Rómeó és Júlia - Művészetek Palotája

A dortmundi együttes balettigazgató-koreográfusának tavalyi kutyulmánya - Prokofjev szerzeményére - sápatag neoklasszikus és kortárs közhelyek, továbbá parttalan ötletrohamok önkényes sorozata. Utóbbi okán fedezhető föl e csiricsáré katyvaszban a diszkó hőskorának egy-két pajkos mozgáskombinációja; a Zoltán Erika-féle, idegalapúnak tetsző fejrángás, enyhe nyakcsavarással; némi Spartacus-utánérzés; a hatvanas évek nyugatnémet televíziós sci-fije, az Orion űrhajó hangulata; hálóban vergődő, falra hányt Júlia. Az alkotónak ihletet adott Jean-Christophe Maillot (Monte-carlói Balett) 1996-os, ragyogó Rómeó és Júliá-
ja, amelynek jelmeztervezője ugyanaz a Jerome Kaplan, akit ezúttal (díszletfelelősként is) cserbenhagyott az ízlése.

Wang úr miazmás alkotmányából igazolatlanul hiányzik - többek között - Mercutio, Tybalt, a Dada. Nem dúl rút viszály - mivel klánok sincsenek. Bár ennek ellentmond, hogy a társulat egyik felének dresszét rikító ezüst-, míg a többiekét aranytextil csúfítja. Ettől függetlenül az előnytelen küllemű, hirtelen fölindult Rómeó (Adrian Robos) mindőjüket leteríti egy könyökig érő, ezüstszínű gumikesztyűvel. Mely - bizton mögöttes tartalommal bíró - kelléket a félmeztelen, fémhatású szoknyát viselő A Törvény (Ivica Novakovic) szórta a lázadó rabszolgáknak tűnő nép közé. Az önmagát fogvicsorgatva démonizálni igyekvő, tar táncos karakterét - aki mintha egy Asterix-képregény egyiptomi színéből szökkent volna elénk - Maillot ördögi Lőrinc barátja inspirálhatta.

Amellett, hogy olyan itt a harmónia, amilyet (Elmore Leonard krimiíró szavaival) "egy űrsikló mellé felhúzott budi eredményezhet", föltűnő Wang vonzódása a betegellátáshoz. Begördül a színre egy öltönyös, középkorú férfiú - tolókocsiban. Majd az orvosi segédeszközből ruganyosan kipattanva lejt el egy mihaszna, kísérleti para kettőst a mellette őgyelgő, virgonc hölggyel. A szinopszisra lesek: ők az Öreg Pár. Capuletéknek véltem őket, de már tudom, Rómeó és Se Hús, Se Hal Júlia (Monica Fotescu-Uta): árva. A kelletlenül fetrengő páros utolsó duettjénél Rómeó-Robos egyik kezén (a jelkép erejű) gumikesztyű feszül, amelyhez nőgyógyászati és/vagy urológiai szakrendelést (képzet)társítok - legkevésbé szenvedélyes együttlétet.

Wang értelmezésében és a Robos-Fotescu-Uta duó mélyhűtött előadásában kevés jel utal arra, hogy a címszereplőket romantikus jellegű kapcsolat fűzi egymáshoz. Wang ugyan fabrikált egy "erkély"-szkecs-cset, egyberántotta a nászéjszaka- és kriptaepizódot, ám az emberi érzéseket kötelességtudóan tódító táncosai mintha az alábbi utasításnak engedtek volna: "Legyetek kicsikét kedvesek egymáshoz, végül is együtt mentek a halálba."

A nemzetközi kompánia - főképp Kelet- és Közép-Európából verbuvált - tagjai öntudatlan állapotban (kifejezéstelen ábrázat; távoli pontra szegeződő, üveges szempár) zavarták le a budapesti föllépést. Noha ez szánalmas túlélési stratégiaként - kivált vendégmunkásoknak - beválhat.

Kötelességtudóan tódító táncosok
Kötelességtudóan tódító táncosok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.