Jövő héten okosabbak leszünk
- A megszokott időpont helyett egy hónappal későbbre tolódott a Moziünnep. Sőt, sokáig úgy volt, hogy talán el is marad.
- Az egyik fő moziüzemeltető, a Palace Cinemas úgy döntött, hogy nem vesz részt a rendezvényben. Ilyen körülmények között nehéz lett volna bármire is építeni. Elkezdtünk egyeztetni a többiekkel, próbáltunk rájönni arra, hogy vajon miért zárkózik el a Palace.
- Mivel végül mégis csatlakoztak, gondolom, kiderült az ok.
- Első körben a jegyár volt a kérdés. Lehet, hogy ami kedvezményesnek számít Budapesten, az vidéken magasabb, mint a normál helyár. Mivel a Palace fővárosi hálózat, azt kérték, rugalmasabban kezeljük a helyárpolitikánkat. Megtettük, így idén nem lesz egységes az ünnepi belépő. Más mozik is kérték ezt. A vidéken akár 300 forint is lehet a jegy, Corvin Budapest Filmpalotában 450 forintért lehet ünnepelni, a legmagasabb helyár a Palace Westendben vagy az Aréna Cinema Cityben lesz: 490 forint.
- De talán nem véletlen, hogy öt évvel ezelőtt az augusztus végi időpontot lőtték be a Moziünnepnek.
- A korábbi időpont nagyon jó volt, reménykedem, hogy ez is jó lesz. Jövő héten okosabbak leszünk.
- A csúszás mennyire borította föl a szervezést?
- Partnereink és a támogatónk pénzügyi években gondolkodnak, és általában novemberben döntenek. Ez azt jelenti, hogy a következő Moziünnepet már ekkor el kell kezdeni szervezni, a programok összeállítása is legalább fél év. A Moziünnep monstre kulturális esemény, egyéb műsorok, Szombathelyen például koncertek is kapcsolódnak a vetítésekhez. Őrültség volna az utolsó pillanatban nekifogni egy ekkora horderejű rendezvénynek.
- Az utóbbi években a forgalmazók rendre taktikáztak: például a sikerfilmek kivételt képeztek, és csak teljes áron lehetett beülni rájuk.
- Igen, a Warner például korábban nem járult hozzá, hogy az egyik Harry Potter-film részt vegyen. De a forgalmazók végre megtanulták, sőt nem csak ők, hanem a mögöttük álló nemzetközi stúdiók is, hogyan használhatják ki a rendezvényt.
- Ebbe a bölcs belátásba belejátszik a hazai mozik idei forgalmának drasztikus visszaesése is?
- Igen. Mi mindig azt mondtuk, hogy a verseny nem a forgalmazók között zajlik, hanem a mozi és mondjuk a tévé vagy más szórakozási lehetőségek között. Az ünnep célja, hogy visszacsábítsa az embereket a moziba, hogy újra kedvet csináljon ehhez a közösségi élményhez.
- Az egyik főszponzor is kitáncolt a rendezvény mögül, majd napokkal később visszakozott.
- Magyarországon a marketing egyre inkább a termékekre koncentrál, és néha elfelejti magát a brandet, ami állandó jelenlétet és figyelmet igényel.
- A Moziünnep egy francia ötleten alapul. Miért volt fontos ezt a kissé nehézkes Magyarországon meghonosítani?
- A magyar filmszakma nagyon vitális. Mint Franciaországban is, a nemzeti kultúra fontos része a film. Az első években sokkal könnyebb dolgunk volt, de most is érdemes küzdeni, mert amikor elmegyek egy moziba, látom az eredményt. Tavaly 540 ezer ember vett részt az ünnepen. Jól érzem magam Magyarországon, talán csak kicsit türelmetlen vagyok, mert a gazdasági nehézségek miatt most nem a kultúra a legfontosabb. Vladimir Jankelevich, a francia kortárs filozófus úgy fogalmazott: lehet élni kultúra nélkül, csak rosszabban.