Sokból a jó
A televíziós műfajok legrangosabb amerikai díjait a Televíziós Művészetek és Tudományok Akadémiája ítéli oda a 13 ezer tag szavazata alapján. A sajtó leginkább a "főműsoridős" (primetime) Emmyket követi. Olyan sokféle díjat adnak ki, hogy a szobrocskákat két menetben adják át. Az úgynevezett kreatív kategóriák - például a legjobb jelmez, vágás, főcímzene - nyertesei már szeptember 13-án megkapták ezt az elismerést, az "értékesebb és nagyobb érdeklődésre számot tartó" díjakat pedig helyi idő szerint vasárnap este osztották ki Los Angelesben. De még így is ember legyen a talpán, aki képes végig követni a show-t.
A hazai tévécsatornák nem sokat fognak beszélni az idei Emmy-díjakról: a tévés Oscarnak is becézett elismerést többnyire olyan, a kritikusok szerint igényesebb sorozatok kapták, amelyek még nem kerültek hazánkban képernyőre. Üdítő kivétel a Legjobb dráma kategória győztese, a Mad Men - Reklámőrültek, amelyre a Magyar Televízió csapott le, és szeptember 7-e óta sugározza minden vasárnap este tíz órától. Az MTV vásárlóinak jó volt a szimatuk, nem bejáratott, hanem új gyártású produkciót vettek, és lám, a díj igazolta őket.
A reklámszakma hőskorában játszódó sorozat a hatvanas évek Amerikájának világát mutatja be. A helyszín a keresett New York-i reklámcég, hősei dolgozó "őrült férfiak", Don Dreaper és kollégái, akik a legjobbak akarnak lenni. A nőket leginkább az ágyban vagy a fakanál mellett szeretik látni (még szerencse, hogy tényleg néhány évtizeddel ezelőtt játszódik a cselekmény). A show házigazdája a tengerentúlon az AMC csatorna, a sorozat a kategóriadíj mellett még további öt Emmyt söpört be, köztük a legjobb forgatókönyvnek járót.
A legjobb drámai sorozatszínész Bryan Cranston (Breaking Bad), a színésznő pedig Glenn Close (Damages) lett. Utóbbihoz legjobb drámai mellékszereplőként csatlakozott a szlovén származású Zeljko Ivanek, a női kategóriában Diane Westet (In Treatment) ismerték el.
A vígjátékszériák közül hét Emmyvel abszolút győztes a sorozatfilmes szakma világát bemutató 30 Rock, amely zsinórban másodszor vitte el a kategória fődíját. A stúdiófőnököt játszó Alec Baldwin a legjobb színész díját kapta meg, Tina Fey, a sorozat gazdája, producere és főszereplője pedig a legjobb színésznőnek járó díjat és a legjobb forgatókönyvért járó díjat is elvitte.
Már a jelöléseknél kiderült, hogy a legnépszerűbb szériák most nem rúgnak labdába, pedig biztos sokan örültek volt az Office, a Dexter, a Lost vagy A szökés elismerésének. Helyettük, a szakma szerint valóban a legjobbakat ismerték el. Az más kérdés, hogy hazánkban ezek a produkciók többnyire miért nem kerülnek egyáltalán képernyőre. igaz, a HBO-produkciók előbb vagy utóbb eljutnak a hazai tévéképernyőkre, a tizenhárom díjával most rekordot döntő, a második amerikai elnök, John Adams életét feldolgozó, hétrészes minisorozat még az idén látható lesz. (Eddig a legtöbb Emmyt - tizenegyet - 2004-ben az Angyalok Amerikában című sorozat kapta.) A szereposztás már bizonyítottan is pazar: a címszereplő, Paul Giamatti a legjobb színész díját (miniszéria) kapta, az elnökfeleség, Abigail Adams szerepét alakító Laura Linney pedig a legjobb színésznőnek járó szobrot vehette át.
A magyar tévék tavasszal a Los Angeles-i vásáron, ősszel Cannes-ban próbálnak hozzájutni a nekik megfelelő sorozatokhoz. Szerencse, ha egy később Emmyt kapó szériát még a díjazás előtt le tudnak kötni (mint az MTV a Mad Men - Reklámőrültek címűt), mert utána már értelemszerűen többet kell érte fizetni. Egyelőre nincs hír arról, hogy más díjat nyert filmet vetítene valamelyik itthoni csatorna. Igaz, amíg a szerződést még nem kötötte meg, egyikük sem ad információt a tárgyalásokról.