Mobilreklám, a zaklatás ára
A próbálkozás nem kockázatmentes: senki sem szereti, ha a telefonján zaklatják, hirdetésekkel bombázzák. Külföldön már vannak tapasztalatok ezen a téren: a SingTel - elsőként az ázsiai régióban - 2007 közepén vezette be reklámalapú e-mail szolgáltatását. Ott a felhasználók - annak fejében, hogy reklámüzeneteket kapnak - ingyen küldhetnek és fogadhatnak a telefonjukkal e-maileket. A brit Blyk 43 perc ingyenbeszélgetésért és 217 ingyen-SMS-ért cserébe hat reklámüzenet fogadását írja elő - a 16-24 éveseknek.
Hazánkban eddig sem volt elérhetetlen a hirdetés a netezésre alkalmas telefonokon, de ezek a hirdetések a számítógépes felületekre készültek, a mobilképernyőn élvezhetetlenek voltak. Idehaza elsőként, a Vodafone indította el mobilmarketing programját 2008 júniusában. - A kezdeményezés célja a nemzetközi gyakorlati tapasztalatok és a hazai felhasználói kutatásokból származó információk tesztelése, a hazai piacon is működőképes üzleti modell kialakítása - mondta Kiszely László, a cég mobilhirdetési vezetője. - A mobilmarketing az operátorok és a tartalomszolgáltatók számára újfajta bevételi forrást nyithat meg, a mobilhasználók pedig adott esetben ingyen érhetnek el tartalmakat és szolgáltatásokat. A hirdetők meg új, folyamatosan a felhasználók keze ügyében lévő médiumhoz jutnak. A web-SMS segítségével 20 ingyenes üzenet küldhető, cserébe a felhasználó heti néhány hirdetésre számíthat.
Kiszely László szerint a mobilmarketing program súlyt fektet a felhasználókat aktiváló mobilkampányok kialakítására. Így például a Nivea For Men promóciójában a felhasználók díjmentesen tölthettek le focijátékot és ingyenes értesülhettek a legfrissebb olimpiai eredményekről. Az OTP Bank kampányában a résztvevők az akció keretében egy SMS vagy egy weboldal segítségével regisztrálhatják bankkártyájuk számát, majd minden kártyás vásárlásuk újabb esélyt ad a bank által szervezett nyereményjátékon.
- Az eddigi tapasztalatok alapján a felhasználók szokásait figyelembe vevő, kézzelfogható előnyöket nyújtó ajánlatokat szívesen fogadják az ügyfelek - közli Kiszely László. A másik két hazai mobilcég egyelőre kivár. Megkeresésünkre a Pannonnál azt a választ kaptuk, hogy több megvalósítási módot is figyelembe véve vizsgálják a mobilmarketing-szolgáltatások bevezetésének lehetőségét. - Fontosnak tartjuk, hogy az új hirdetési mód ne legyen zavaró az ügyfelek számára, illetve hogy a magyar jogi szabályozásnak megfelelően valóban csak azok kaphassák meg a szóban forgó reklámokat, akik ehhez előzetes beleegyezésüket adták - válaszolta kérdésünkre Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.
Több mint 3,5 milliárd mobiltelefon van forgalomban, de üzleti lehetőségei még messze nincsenek kihasználva. A mobilszolgáltatók sokat tudnak ügyfeleik fogyasztási szokásairól, ami kiváló célzott reklámeszközzé tenné a telefont. A jövő minden bizonnyal a tömeges mobilreklám. Tavaly világszerte még csupán 900 millió dollárt költöttek mobiltelefonos hirdetésekre, 2011-ben várhatóan ötmilliárdot.