Mivel élünk együtt?
A lakások, házak feldíszítése, otthonossá tétele talán egykorú azzal, hogy egyáltalán lakást építettek maguknak az emberek, vagy azzal, hogy díszítették a barlangok falát. A megkérdezettek 29 százaléka adott csupán negatív választ arra a kérdésre, hogy "mivel díszíti ön lakását, házát?". A pozitív válaszok közül vezet, méghozzá jelentősen, 58 százalékkal azoknak az aránya, akik - persze más tárgyak mellett - a családi fotókkal élnek legszívesebben együtt a lakásukban. Viszonylag jól közelít a válaszok feléhez a kerámiákat, de nem a szobrokat, kisplasztikákat "használók" 44 százalékos aránya is. (Lehet természetesen értelmezési átfedés a két kategória között, de az aránykülönbség jelentős.)
A korábbi kutatások ismeretében nem meglepő, hogy a nők minden felsorolt tárgy, alkotás esetében nagyobb érdeklődésről, vásárlási intenzitásról tesznek tanúbizonyságot, tehát a lakások felöltöztetése e szerint jobbára a női feladatok közé tartozik. A lakásszerzés és a lakásbelső teljes kialakítása ugyanakkor idő- és természetesen pénzkérdés is. A korcsoportokat vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy szinte minden tárgy esetében gyakoribb a különböző alkotások birtoklása, használata a válaszadók életkorának növekedésével. A különbség a szőtteseknél, gobelineknél a legnagyobb, jelezve, hogy a közízlés változása is belejátszik a lakások "díszítésébe". Ezt mutatja az ellentétes példa is: a vásárolt fotók nagyobb arányban fordulnak elő a fiatalok háztartásában, mint az idősebb korosztályokéban.
Az ízlés és az ilyen lehetőségekre fordítható anyagi erőforrások különbsége jól tükröződik a különböző foglalkozási csoportok döntésében is abban, hogy mi kerüljön a lakások falára vagy bútoraira. A családi fotók még nagyon hasonló arányban találhatók meg minden foglalkozás esetében (kiugróan nagy arányban a nyugdíjasoknál). Szinte minden más alkotás használatában a szellemi vezetők találhatók az élen, kivétel ez alól a vásárolt fotók csoportja, ahol - megerősítve a korcsoportoknál tapasztaltakat - a tanulók, gyesen, gyeden lévők, tehát a fiatalok nyilatkoztak legnagyobb arányban arról, hogy ezt (is) használják lakásuk díszítésére.