Egy Wagner helyett kettő
A Katharina-Eva párossal a favorit győzött a sokszor szappanoperaszerű fordulatokkal bőven átszőtt utódlási küzdelemben. A fináléval a híres famílián belül zajló hatalmi harc hivatalosan véget ért. A győztes duó kihívója unokatestvérük, Nike Wagner volt, aki a Párizsi Opera volt, és a New York City Opera leendő igazgatójával, a belga Gérard Mortier-val szállt ringbe.
Wolfgang Wagnernak papíron élete végéig szóló szerződése volt a vezetői posztra. Richard Wagner unokája és Liszt Ferenc dédunokája eredetileg második feleségét, Katharina lánya anyját, Gudrunt szerette volna utódjának megtenni, a bayreuthi alapítvány azonban ezt megfúrta. Gudrun halála után az Öregnek hívott családfő választása a tavaly rendezőként Bayreuthban debütált Katharinára esett, de az újabb egyszemélyi megoldás sem nyerte el a főszponzor bajor kultusztárca tetszését.
A Weimari Kulturális Fesztivált irányító Nike Wagner 1991 óta próbálta átvenni az uralmat Bayreuth felett, nagybátyja viszont sorra visszaverte a támadásokat. A 63 éves Nike szövetkezett a Párizsban élő Evával, aki eleinte hajlott az együttműködésre. Különösen, hogy az operamenedzsernek is rendezetlen számlái voltak apjával, aki előbb - Gudrun nyomására - kitagadta őt, majd Bayreuth vezetésére teljesen alkalmatlannak nevezte első házasságából származó lányát.
Több mint meglepő fordulatot Katharina és Eva váratlan "egymásra találása" hozott. A két nővér 2007 végén ismerkedett csak meg, de rögtön hangot találtak egymással. Annyira, hogy Wolfgang Wagner az idén tavasszal az alapítványi tanácsnak ajánlatot tett: lemond, ha a Katharina-Eva páros lehet az utódja. Az alapítvány pályázatot javasolt, amely sokáig - Nike Wagner és Mortier felbukkanásáig - egyesélyesnek tűnt. Nike ugyan árulással vádolta meg Evát, de az utolsó pillanatig igyekezett visszacsábítani, de ő Katharina mellett biztosabb befutónak érezte magát.
A győztes páros pályázatáról annyit tudni, hogy óvatos reformokra készülnek. Forradalmi megújulás helyett a művészi színvonal emelésére és az eddiginél jobb marketingre akarnak összpontosítani. Szerintük a Wagner-művek drámai és művészi nívóját annak kell meghatároznia, amit nyaranta a Zöld Dombnak hívott fesztiválépületben látni-hallani lehet. Bayreuthban továbbra is csak azon tíz Wagner-operát tervezik játszani, amelyeket dédapjuk maga is ünnepi játékokra érdemesnek tartott.