Van élet tévé, világháló és mobil nélkül?
"A nemzetközi trendekhez hasonlóan a gyerekek nemcsak a kifejezetten nekik szánt termékek, hanem a család más vásárlásaira, beszerzéseire is komoly hatással vannak" - ismertette a kétezer fős mintán végzett, országosan reprezentatív kutatás egyik fő üzenetét Gábos Zsuzsa, a felmérést végző Szonda Ipsos cég munkatársa. A kidcomm.2008 névre keresztelt elemzés a gyerekek pénzköltési szokásait, kommunikációs és médiafogyasztási gyakorlatát, mindennapi életmódját elemezte. A 8-11 évesek körében az elsődleges információforrás a szülő, a 12-14 évesek esetében viszont már a barátok, az osztálytársak hangja a mérvadó - amit alapvetően befolyásol, hogy mit látnak és hallanak a médiában.
A gyerekek kedvenc lapja a Bravo, a Popcorn, a Képes Sport és az IM. A tévécsatornák közül az RTL Klubot, a Jetixet, a TV 2-t, a Minimaxot és a Viva televíziót nézik. A neten barangolók a startlapot, a Myvipet, az Iwiwet, a YouTube-t és a Google-t használják információforrásként.
Minden tizedik igazi XXI. századi gyerek: nem szeret olyan helyen lenni, ahol nincs világháló. Harminchárom százalékuk pedig elképzelni sem tudja, miként élhettek az emberek mobiltelefon nélkül.
Felvetődik, hogy mit érnek a gyerekek a média számára. A hirdetőknek például hihetetlenül sokat. Németországban a gyerekek hatmilliárd eurót költenek évente - alapvetően arra, amit a reklámokban látnak. Magyarországon a 8-14 éves korosztály, azaz 840 ezer gyerek, átlagosan és havonta 3300 forint zsebpénzt kap, azaz ők 33 milliárd forintot költenek el - chipsre, csokira, csengőhangra. A gyerekek a tévét és az internetet hasznosabb, megbízhatóbb, hitelesebb forrásnak tartják, mint az újságokat és a rádiókat. Saját bevallásuk szerint vastagon beleszólnak a család vásárlási szokásaiba is: abba hogy milyen ruhákat, számítógépet, autót vegyenek. S mivel a bevezetőben említett márkafüggőség nagyon erős náluk, a reklámozóknak alapvető érdeke az ő megszólításuk.
Ranschburg Jenő gyermekpszichológus úgy véli: veszélyes az a reklámokban előforduló példa, hogy a gyerekek magyarázzák el a felnőtteknek, mire jó egy műszaki eszköz vagy miért kell szeretni egy adott csokit. Mégiscsak a felnőtteket tekintik mintának. A szakember azt sem tartja helyesnek, ha a gyerekek átveszik a hatalmat a családi kassza felett. - Attól nem leszünk jobb szülők - figyelmeztet -, ha minden reklámozott terméket megveszünk, attól viszont igen, ha megbeszéljük a gyerekekkel a műsorokat.