Közel volt a Waterloo
Erre az okosságra egyébként ők is rájöttek, így a koncert második ráadása egy ABBA-egyveleg, Chiquitita és Gimme A Man After Midnight. Hallhattuk már néhány változatban mindkét dalt, de bélhúros barokk hangszereken és csembalón én még biztosan nem. De megint mintha csak az ötlet volna jó, a megvalósítás olyan operás visítgatás és épp csak egy kicsit fárasztó idétlenkedés, jó, jó, vicces, de mégsem.
Ami az ABBA barnáját, vagyis Vivica Genaux-t illeti: elég döbbenetes technikával énekel, mintha vacognának a fogai, ettől olyan érdekesen mozgékonynak tűnik a hangja, bár nekem elsősorban Marlene Dietrich jut eszembe, amikor kézzel megfogta a gégéjét, és úgy vibrálta meg a hangot a See What The Boys In The Backroom Will Have című halhatatlanban. Egyébként ő a finomabb lélek, a finomabb hang is, de éppen a középfekvésben közbeszól valami hallgatni kényelmetlen arcüreg rezonancia, amitől némi nyávogás jellege lesz az éneklésnek.
Amúgy minden rendben volna. Minden eszköz megengedett, hogy a közönségnek kedve legyen maradni, kedve legyen Vinci és Hasse műveit hallgatni, hogy rájöjjön, a barokk az nem feltétlenül valami régi, idejétmúlt és kiüresedett forma, hanem eleven érzelmek robbanása, őrület és szenvedély. Amit, persze, összetart a forma, a szabály, a fegyelem. Rend és téboly együtt, egymásra kopírozva. Valószínűleg ezt kellene érezni.
Ehelyett többnyire azt látom, hogy a semmit sózzák ránk, átlagos éneklés, átlagos áriák, eljátszott téboly, és néhány kivételes pillanat. Néhány, az erős túlzás, de egy biztosan volt: a második részben Simone Kermes minden hangcsikorgásával együtt és korábbi rendszeres alulintonálását elhagyva gyönyörűen énekelte el a részletet Giacomelli Scipione in Cartagine nuova című operájából. Akárhogyan is számolom: gazdagabban jöttünk ki, mint ahogy bementünk.
Barokk dívák - Müpa