Kísértés a komódból
Van rá magyarázat, hogy kerül az Eiffel-torony egy ódon kétajtós szekrény elejére. Arra is, miért Marilyn Monroe csábít egy sokfiókos komódra festve, s miként elevenedik meg egy kubai utcarészlet egy antik bútoron. A válaszért csupán kétszáz évet kell visszautaznunk az időben.
Ennyire tudja visszavezetni Endrédi Noémi (jobbra lent) bútortervező annak a fenyőfa komódnak az eredettörténetét, amellyel mindez elkezdődött. Anyai nagynénjétől örökölte a családi ereklyét. Felújították, s a biedermeier szépség azóta a nappali éke. Noémit mindig vonzották a régiségek, de a vintage bútordarab a családi enteriőr mellett egy régi hobbijába is új életet lehelt. Feléledt a gyűjtőszenvedélye, s padlásokon kutatva kezdett vadászni kiszuperált bútorok után.
Endrédi Noémi újraértelmezi az antik bútorokat Endrédi Design |
A gyűjtögető életmódot, valljuk be, a családja nehezen tolerálta. A férje jó pár dolgot kidobott a tudta nélkül. A bátyja könyörgött, vitessék már el a lomokat, még fizetett is volna érte. Utólag van annyi önkritikája, hogy bevallja: a felhalmozott sokaságban jócskán akadtak hasznavehetetlen darabok.
Ő persze mindegyikben látott valamit: a lehetőséget. Gondolatban átalakította, átfestette őket, teljesen új bútort alkotott belőlük. Lakhelyén, Lábatlanon híre ment időtöltésének, sorra keresték meg őt eladnivaló bútorokkal. Szép lassan a szakmai élete is errefelé kanyarodott.
Óvónői, tanítói és kántori diplomával bátyja festékipari cégében helyezkedett el, pénzügyi területen. Kapóra jött a rengeteg elsajátítandó ismeret bútorokról, festékfajtákról, felületkezelési technikákról. 2012-ben alapította – egyelőre másodállásban – vitt cégét, az Endrédi Designt.
Régi bútorokat újítanak fel és forgalmaznak, de Noémi igazán az újraértelmezésben van elemében. Egyéni tervei alapján a bútorok a megszokottól teljesen eltérő, új külsőt kapnak. Akár festésről, akár nagyobb átalakításról van szó, Noémi mindig arra törekszik, hogy az eredeti antik hangulat és a modernebb dizájn harmóniát alkosson.
A portrékkal és tájképekkel kidekorált darabok mindegyike kicsit önvallomás is a művészetről és az életről: egyiket sem szabad túl komolyan venni. Az egyik komódon az úttestre letámasztott olasz robogók, színes Vespák hevernek, mintha tulajdonosaik délutáni sziesztájukat töltenék.
Egy másikon az égen lustán lebegő pasztell léggömbök sorjáznak. Egy szemtelenül nőies, rózsaszín kis szekrényen Monroe képe látható, amiről az egykori amerikai filmcsillag kacér mosolyt küld. Egy kecses vonalvezetésű, kézzel festett széken kis piros elefántok menetelnek.
Noémi nem tagadja: ötletei nem a művészettörténeti albumokat lapozgatva pattannak ki a fejéből. Célja az értékmentés, de ihletet bárhonnan merít. Az 1960-as évekből származó fotelre például norvég zászlót mintázó anyagot húztak. Ennek látványterve házimunka közben, férje azonos mintájú ingét vasalva született.
Az Endrédi Design 41 éves tulajdonosnője szerint a tömeggyártásba belefáradt vásárlók vevők az újraöltöztetett bútorokra. A munka nagyságától függően 150-200 ezer forint árú bútorok egyaránt megtalálják a fiatalabb és idősebb generációt is. Apropó, eladás: a kész termékektől nehezen válik meg. Ha bútorról van szó, olyan a memóriája, mint egy elefántnak.
Minden kis részletre emlékszik. Megesett, hogy szándékosan olyan magas árat mondott egy érdeklődőnek, nehogy az illető elvigye a kiszemelt darabot. Még izgalmasabb a dolog, ha az aktuális kedvencnek története is van.
Nemrégiben Szlovákiából hozott egy biedermeier úri árnyékszéket. Mindenki a csodájára járt a felújítás után a rojtokkal díszített gyönyörűséges műtárgynak: különleges zongoraszéknek hitték a fedeles pottyantóst.
Arra is vigyáz, hogy ne essen a saját ötletei bűvöletébe.Hagyni kell magát a bútort érvényesülni. Van, amelyiket nem szabad átértelmezni. Egyszer szemére vetették, hogy pinkre festett egy kibelezett, méltóságteljes Tesla rádiót. Mégsem bánta meg a csajos átalakítást. Van az a kísértés bútorokban is, aminek nem lehet ellenállni.