Kasszandra derűt lát

Tíz éve láttam utoljára Norman Lebrechtet, a klasszikus zene kasszandráját, aki megmondta előre, hogy baj lesz, és mennyire igaza volt.

Akkor persze nálunk nem volt ok a borúlátásra, éppen átadták a Művészetek Palotáját, de azért öröm volt hallgatni Lebrecht mániáit, hogy összeomlik a lemezpiac, összeomlik a hangversenyélet, hogy Herbert von Karajan a zene egyik legnagyobb kártevője, de azért sokan vannak rajta kívül is.

Tíz év után most Norman Lebrecht a Zeneakadémiára tért vissza, és többé-kevésbé ott folytatta, ahol akkor abbahagyta. Vagy kicsit előbbről, hiszen a Solti-teremben adott elő, Soltit pedig ő személyesen ismerte, kedves ember volt, mindig érdeklődött a családja felől. Az is bolond kritikus, aki az ilyen kedvességeket komolyan veszi. Még előrébb lépve, Lebrecht Liszt-impresszárióját emlegette, aki sztárt csinált a komponistából, és akire hálából a végrendeletében havi nyugdíjat hagyott. Ez az ember tanította meg a világot arra, hogy Liszt nevének puszta említésére is el kell ájulni. El is ájultak a lelkes asszonyok, zongorázni már nem is kellett.

Ekkor fordultak rossz irányba a zene dolgai. Ennek köszönhetjük az árversenyt, a bérfelhajtást, a karmesterek eszelős gázsijait és még eszelősebb diktatúráját, Karajant, aki a tökéletességet akarta lemezen megörökíteni a Beethoven-ciklusaival. Mind az öttel. Aztán jöttek a kilencvenes évek, a nagy összeomlás, amikor az emberek abbahagyták a lemezvásárlást, és az egyik nagy kiadó két munkatársa egy napon át mást sem csinált, csak telefonon hívogatta a világ ismert karmestereit, és visszamondták a szerződéseket. Vége a lemezvilágnak. Havi százhúsz új lemezről a szám visszaesett harmincra. Mára tizenkettőre.

Lemezek nélkül elbizonytalanodott a vásárló. Nincsenek többé csillagok, napok és holdak, megbízhatóan és bizonyíthatóan „nagy" muzsikusok, akiknek a fényképe kirakatokban van. Az egymást erősítő két zenei faktor, a koncert és a lemez hirtelen egymást gyengíti, ha nincs sztár, akkor nem veszünk koncertjegyet sem.

Bár mondhatnánk, hogy ez ostobaság, negatív utópia, a szokásos kultúrpesszimizmus. Ehelyett ez többé-kevésbé a valóság, az ezredforduló zenei élete, a mélypont, amiben csak az a megnyugtató, mondja Lebrecht hogy már nem lesz lejjebb.

Ami azt illeti, el lehet azért képzelni lejjebbet is, nálunk meg végképp, ahol a zenei élet finanszírozása a politika jóindulatától és játszmáitól függ. Most éppen jut operára meg koncertre, de egyrészt ez sem garantál semmiféle színvonalat, másrészt ki tudja, mit hoz a holnap. Norman Lebrecht előadása azonban nem itt bicsaklik meg, hanem amikor a megoldásokat mutatja. Amikor a derűsebb jövőt vázolja. Mert nyilván igaza van, hogy valamit kell tenni, és valamit lehet is tenni. De amiket említ, azok voltaképpen marketingfogások, és nem is a legmegnyugtatóbbak.

Az ukrán Valentina Liszitsza, amikor elakadt a karrierje, a YouTube-ra töltötte föl Chopin-felvételeit, és váratlan sikert aratott vele. Ma ötvenmillió kattintásnál jár, a lemezeit is kiadták, elfoglalt koncertzongorista. Csak éppen nem annyira jó zongorista. Norman Lebrecht ne tudná, hogy a sikeres zenész nem feltétlenül nagy zenész? Az az ember győzköd most a zenei határok átlépésének szükségességéről, aki tíz éve még mély felháborodással mesélte, hogy a svéd mezzoszoprán, Anne Sofie von Otter a következő CD-jén ABBA-dalokat énekel, és ezzel a projekttel a világ legjelentősebb lemezmagazinja, a Gramophone címoldalára kerül?!

Egyébként, persze, jó hallgatni a megoldási javaslatokat, főleg, hogy Fischer Iván is a példaképek közé kerül azzal, amikor Berlinben a közönséget beültette a zenekarba, hadd hallják közelről, milyen is egy Schubert-szimfóniát előadni. Mind közül a legszebb mégis a fiatal angol karnagy Gareth Malone kalandja, aki a társadalom elesettjeiből szervezett kórust, olyanokból, akik esetleg nem is ismerik az európai zenét, de most éneklés közben megtanulják, hogy nincsenek egyedül, hogy számítanak rájuk, és számíthatnak egymásra. Gareth Malone aztán gondolt egy még merészebbet, és a társadalom legmegvetettjeiből is kórust szervezett. Bankárok, menedzserek, öltönyös gézengúzok énekelnek neki, egymásnak, közönségnek.

Mire Lebrecht legközelebb jön, meg is lephetnénk. A magyar társadalom legmegvetettjeiből szervezhetne az À la c'ARTe együttest vezető Philipp György egy kórust. Mondjuk Parlament-dalárda néven.

Norman Lebrecht előadása a Zeneakadémián

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.