Jedi a dűlők között

A világ bornagyköveti rangjára pályázik egy fiatal magyar nő. Herczeg Ágnes közgazdász, borszakértő, boros szakkönyvek írója jelenleg minden idejét a tanulásnak szenteli, hogy megszerezze a Master of Wine oklevelet Londonban, és ő legyen az első magyar borjedi. A Csillagok háborújából ismert lovagok után hívják így azt a 312 szakértőt, akik ilyen képesítéssel bírnak e földkerekségen.

Egy családi tragédia indította el Herczeg Ágnest a professzionális borászi és borkereskedői pályán. Ahogy az egyetemre került, meséli, édesapja stroke-ot kapott, így neki dolgoznia kellett, hogy tanulmányait folytatni tudja. Az Eger környékéről származó lány először borklubot alapított az egyetemen, ahol rendszeresen kóstolókat szervezett, s ezek hírére kereste meg őt a Vinaret. Másfél évig vezette a bortársaság győri üzletét, majd a friss közgazdászdiplomával több multicégnél szerzett szakmai-vezetői gyakorlatot. Blanka lányuk születésekor döntöttek úgy a férjével, hogy Ágnes feladja vezető beosztását, s visszatér a borászathoz. Elvégzett egy nemzetközi borakadémiát, 2010-ben beiratkozott Master of Wine-képzésre, sőt könyvet is írt, Borok a konyhában címmel.

Mennyivel tud egy Master of Wine többet egy kertészeti egyetemen végzett borásznál?

Herczeg Ágnes
Herczeg Ágnes
Szmodits Balázs

Herczeg Ágnes szerint a cím birtokosait leginkább a globális látásmód emeli ki a borászok, a kereskedők, a borszakírók közül, az, hogy átfogó és naprakész tudással rendelkeznek a szőlészettől a borkészítésig, a kereskedéstől a marketingig. Utazó nagykövetként viszik a borok és az egyes borvidékek hírnevét egyik kontinensről a másikra.

Tavaly több mint százan vágtak neki a vizsgának, de mindössze tízen kaptak diplomát. A négynapos vizsga első három napján reggelente 135 perc áll rendelkezésre 12 pohár bor „vakon” történő elemzésére.

Mindegyikről meg kell tudni mondani a fajtát, a származási helyet. Egy klasszikus burgundinál azt is, hogy melyik faluból vagy akár dűlőből származik, megnevezni az évjáratot, elemezni a minőséget. S megbecsülni az árat. Ágnesen kívül Magyarországról jelenleg hárman készülnek ilyen vizsgára, Romsics László, Kielmayer Krisztián és Bodorkós Norbert.

Adódik a kérdés, hogy itthon még ma is ritkaságnak számít egy nő a borászvilágban. Herczeg Ágnes ezt a hagyományokkal, másrészt azzal magyarázza, hogy a borászat sok és nehéz fizikai munkával jár. A 312 Master of Wine legalább negyven százaléka azonban nő. A nőknek természetükből adódóan, talán egy kicsit kifinomultabb érzékük van az ízleléshez, mondja, egy férfihoz képest árnyaltabban, színesebben, sokrétűbben tudják felismerni a bor illatában és ízében érezhető gyümölcsöket, ásványokat.

Míg a magyar közönség a mai napig szereti a „nagy testű”, magas alkoholtartalmú borokat, addig a nemzetközi piacokon egyre inkább hódítanak az elegáns, ízgazdag, de mérsékeltebb alkoholtartalmú borok, vezet be Herczeg Ágnes a legújabb trendekbe. Az egyre nagyobb kínai kereslet hatására csak emelkednek a bordeaux-i borok árai. A francia vonalon maradva a minőségi borfogyasztók mind jobban kedvelik a burgundit, de egyre népszerűbbek az olasz, a spanyol, a chilei és az amerikai borok.

Sajnálattal jegyzi meg, hogy nemzetközi szinten Magyarországról jórészt még mindig csak a tokaji jut a borszakértők és a fogyasztók eszébe. Annyi változást azért lát, hogy az aszúborok mellett már a száraz furmintot is számon tartják. Herczeg Ágnes szerint ez annak köszönhető, hogy a magyar állam néhány évvel ezelőtt sok pénzt költött a furmint nemzetközi népszerűsítésére. Hasonlóan Ausztriához, ahol az 1985-ös glikolbotrány (glikollal „javították fel” a hazai savanykás ízű borokat) után tudatosan kezdték újra felépíteni és népszerűsíteni a Grüner Veltlinert (zöld veltelini). Az osztrák fehér borokat ma már a világ legjobb fehér borai között tartják számon, mert tudatosan építik a Grüner Veltliner imázsát.

A legjobb osztrák fehér borokat folyamatosan viszik külföldre konferenciákra, bemutatókra, elérik a világ vezető bor-véleményformálóit.

Herczeg Ágnes szerint a tudatos kampány mellett a magyar borokat azzal az üzenettel lehetne népszerűsíteni, hogy aki felfedező útra vágyik, kiváló ár-érték arányú ízeket, aromákat akar felfedezni, az jöjjön ide, mert a tájegységeink rendkívül színesek és változatosak, így mindenki megtalálhatja a kedvére való bort. A Master of Wine, a jedi ebben is segít.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.