Izgalmat és hitelességet vár Vajna filmalapja

Teltház előtt zajlott a Filmíró napok a Millenárison című sorozat keddi rendezvénye, amelyet az egészestés játékfilmek forgatókönyv-fejlesztéséről tartottak a budapesti Millenáris Központban. Divinyi Réka, a Nemzeti Filmalap forgatókönyv-fejlesztő szekciójának vezetője elmondta: várják a jó, izgalmas és hiteles történeteket. Eddig azonban kevesen győzték meg az alap ötfős döntőbizottságát.

Divinyi Réka kiemelte: minden egyes pályázatot legalább tizenegy ember elolvas, és elsősorban azt vizsgálják, van-e helye, esélye az adott filmtervnek a világban, illetve Magyarországon. A szekcióvezető kiemelte: a pályázatok minősége egyértelműen kiderül a döntési folyamat során. Eddig mintegy hatvan tervet tekintettek át, és csupán 2-3 esetben nem született egyértelmű döntés - a beadott könyvek túlnyomó többsége unalmas és érdektelen. A folyamatos pályázati rendszer előnye, hogy senkinek sem kell az íróasztalnak dolgoznia - emelte ki Divinyi Réka, aki szerint a forgatókönyv-fejlesztő bizottság csak akkor tudja jól végezni a munkáját, ha kellő számú és jó minőségű ötlet érkezik be. A szekció vezetője arra is kitért, hogy forgatókönyv-fejlesztésre nem szabnak meg "kvótát", szeretnének jóval több filmötletet tovább csiszolni, mint amennyi végül gyártási fázisba kerül. 


Divinyi Réka dramaturg, forgatókönyvíró
Divinyi Réka, dramaturg, forgatókönyvíró

Mivel Andrew. G. Vajna kormánybiztos nem tartózkodott Magyarországon, Skype-on keresztül kapcsolódott be a tanácskozásba. Megjegyezte: január végére lezárulhat a Magyar Mozgókép Közalapítvány konszolidációja. A beérkezett pályamunkák alapján ő közepesnek értékelte a forgatókönyvírói mezőnyt, szerinte sokan túl korán (félkész könyvekkel) próbálkoznak gyártási pályázattal. Andrew G. Vajna kitért arra a jelenségre is, hogy mára effektív eltűnt a magyar filmek moziközönsége: szavai szerint ennek elsődleges oka, hogy nem születtek kellően izgalmas és szórakoztató filmek az elmúlt években. Havas Ágnes a Filmalap vezérigazgatója arról számolt be, hogy naponta átlagosan két pályázat érkezik, a szerzői filmek mezőnye sokkal erősebb, kvázi hiányoznak “a kereskedelmi szempontból izgalmas filmtervek”. Magyarul: olyan filmekben gondolkoznak, melyek visszacsábítják majd a nézőket a mozikba.

Németh Gábor író, a Színház- és Filmművészeti Egyetem forgatókönyvíró szakának művésztanára kiemelte: tizenöt évvel ezelőtt Magyarországon még nem létezett forgatókönyvírói szakma, a filmgyártás teljesen rendező központú volt. Németh Gábor kételyeit fogalmazta meg a Magyar Nemzeti Filmalap működésével kapcsolatban, szerinte egy ilyen nehéz gazdasági helyzetben a szervezet felállítását egy hosszú, lassú és részletes vitákon alapuló szakmai konszenzus kellett volna, hogy megalapozza. Véleménye szerint a filmalap “gyors” elindítása ugyanolyan átgondolatlan rendszert eredményezett, mint a korábbi volt. Kifogásolta továbbá, hogy a kormánybiztos egyben "csúcsproducer" is - azaz teljesen egyetért Török Ferenc rendező a Magyar Narancsban, Az első éjszaka joga címmel írt publicisztikájával. Németh szerint egy új rendszer felállítása előtt a művészetfinanszírozás alapvető kérdéseit, azon belül az állam szerepvállalását kellett volna tisztázni. Az író arról is beszélt, hogy nem lehet mindent a forgatókönyvírók "nyakába varrni", a hazai nézőszám csökkenés a megváltozott filmnézési szokásokkal, az eltűnő vidéki mozihálózattal és az összeomlott forgalmazási rendszerrel is magyarázható - melynek problémáit nem oldja meg a Filmalap.
  

Havas Ágnes erre reagálva azt mondta: számos szakmai szervezettel tárgyaltak és egyeztettek, igaz nagy és átfogó vita nem volt, így nem tudja a kritikát kategorikusan visszautasítani. Ugyanakkor hozzátette: átfogó, több hónapig tartó egyeztetésre nem volt idő, mert céljuk a magyar filmgyártás mielőbbi újraindítása volt - pont a filmesek érdekében.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.