Huszonöt a nyerőszám
Miközben sokan temetik a lemezipart a jelenlegi formájában – és vitatják a nagylemez mint olyan létjogosultságát –, elképesztő mennyiségben fogy Adele nemrég megjelent harmadik albuma. Egy nappal a toplisták heti zárása előtt 737 000 eladott példánynál jár a Tottenhamben született sztár – ez 41 ezerrel több, mint amennyi az eddigi rekorder Oasis Be Here Now című lemezéből fogyott az első héten. A legelképesztőbb mégis az: a 200 szereplős brit slágerlista összes többi helyezettje együttesen nem tudott annyi lemezt eladni, mint a 27 éves Adele.
Az amerikai adatok még ennél is őrületesebbek: Adele 2 millió 433 ezer példányt adott el három nap alatt, megdöntve a Justin Timberlake nevével fémjelzett fiúbanda, az ’N Sync másfél évtizedes rekordját. És ez még csak a jéghegy csúcsa: az énekesnő négy évvel ezelőtti lemezéből 11 millió fogyott az USA-ban.
A sikerszéria egyik oka, hogy a 25 című lemez nem került fel a népszerű, átalánydíj ellenében digitálisan elérhető úgynevezett streaming-oldalakra, hadat üzenve ezzel a mostanában megszokott értékesítési-terjesztési módnak. Nem Adele az első, aki fityiszt mutat a streaming-szolgáltatóknak: korábban Taylor Swift üzent hadat a pénzt igazságtalanul elosztó cégeknek, Prince pedig még a YouTube videomegosztóról is letiltotta dalait.
Adele feladta a leckét a könnyűzeneipari szakembereknek, akik váltig állítják: a pop- és rockelőadók bevétele a 21. században nem a kiadványokból, hanem a koncertekből származik majd.