Hungarikum lesz a bőgőshajó?
Az építészeti, hadászati remekműnek számító Monostori Erőd legimpozánsabb része a Dunai Bástya, amelynek a közelmúltban befejezett felújítására majd 500 millió forintot költöttek,főleg uniós források felhasználásával. Az Új Széchenyi Terv keretében megvalósult beruházás során épült egy dunai kikötő, a bástyában pedig új attrakció, a „Duna, hajók, mesterségek” című állandó kiállítás is várja a látogatókat.
A dunai hajózás témát feldolgozó enteriőr részeként került megépítésre a dunai áruszállítás egyik tipikus hajója, a bőgőshajó 9 méter hosszú makettje. A bőgőshajó – amelyet Jókai Mór „arany embere”, Tímár Mihály is használt – nevét az orrtőkéjére illesztett, a nagybőgő nyakára emlékeztető díszről kapta. A terményszállító bárkát annak idején a parton vontatva juttatták el a célig. A kiállítóhelyen megismerhetjük a komáromi aranymosók, hajóácsok és halászok munkáját is.
A Monostori Erőd 2013. november 18-tól téli nyitva tartással, 8-17 óráig, kedvezményes belépőjeggyel várja a látogatókat. A Dunai Bástya kiállítását az Erődbe megváltott belépővel, ingyenesen tekinthetik meg az érdeklődők. A Monostori Erődbe tárlatvezetés kérhető keddtől vasárnapig, csoportoknak, előzetes egyeztetés alapján. A túra időtartama 1-1,5 óra (2 km, részben szabadtéri útvonalon).
A látogatók sétálótérkép segítségével, egyénileg is végigjárhatják a túraútvonalat a hét minden napján.
A Monostori Erőd a Komáromi Erődrendszer tagjaként 1850 és 1871 között épült. Az örökkévalóságnak épített létesítmény azonban elkészültével szinte egy időben, a korszerű haditechnika megjelenésével elvesztette hadászati jelentőségét. A Dunai Bástya, más néven Parancsnoki torony az Erőd legfontosabb bástyája, önállóan is védhető egység. Az épület egy földdel fedett, árkokkal csaknem teljesen körülvett, középudvaros, zárt patkó alakú, háromszintes ágyútorony.