Hódolat a sötét lyuknak
A Magyar Fotográfusok Házában (Mai Manó Ház) hétfőtől látható
a Camera obscura - kortárs sötét szobák címet viselő kiállítás, mely a közelmúltban meghirdetett Camera Obscura fotópályázatra érkezett alkotásokból áll - mondta el Kőrösi Orsolya, a Magyar Fotográfusok Háza ügyvezető igazgatója a tárlatvezetéssel egybekötött sajtótájékoztatón.
A camera obscurát, a sötétkamrát tartják a fényképezés ősének. A zárt doboz egyik oldalán vágott lyukkal szemben homályos üveget helyeztek el, amelyen fordított állású kép keletkezett. A kép rögzítésére először a francia Joseph Nicefore Niépce volt képes, aki a kamera képét fényre keményedő bitumennel bevont üveglapra vetítette és fixálta - igaz, ötnapos (később már "csak" 8-10 órás) exponálási idővel.
Unicumos üveggtől kezdve át az emberi szájig a legkülönfélébb dolgokból készítettek művészek camera obscurát. "A camera obscura maga a nagybetűs fotográfia, és manapság, mikor már lényegében bármivel lehet fényképet készíteni egy fajta menekülési útvonal is egyben" - jegyezte meg Teleki Balázs, Balogh Rudolf-díjas fotográfus, a kiállítás kurátora.
A január 4-ig látható tárlat mellett több, a camera obscurához kapcsolódó programnak is otthont ad a főváros: Budapest két pontján állítottak fel szobaméretű, egyszerre több látogatót is befogadó camera obscurákat - az elsötétített építményekbe csak egy-egy apró lyukon keresztül jut be a fény, amely a házikók belső falára vetülve a környéken közlekedő járókelőket mutatja fejjel lefelé. A szabadtéri camera obscurák mellett beltéri lyukkamerák is láthatók a város különböző pontjain, és hétvégenként egy camera obscurává alakított busz is járja majd Budapest utcáit a város forgatagát a feje tetejére állítva mutatva be a rajta tartózkodóknak.
A Mai Manó Ház mellett a Millenáris és a Feltételes Megálló Galéria is a témához kapcsolódó tárlatoknak ad otthont - utóbbiban a camera obscura alkotótáborban készült munkák láthatóak.