Hitchcock nyomában?

"Alfred Hitchcock a legnagyobb mester, nem vitás, hagy hatással van rám. De számos hasonlóságot fedezhet fel Roman Polanski műveivel is" - feleli Jaume Collet-Serra spanyol rendező arra a felvetésre, hogy az Ismeretlen férfi számos ponton tiszteleg a filmtörténet nagyjai előtt. "Imádom Hitchcockot, de én semmilyen kapcsolatot nem láttam a szerepem, és mondjuk egy hitchcocki romantikus hősnő között. A film szinte teljesen az akcióra koncentrál" - mondja viszont ugyanerre a felvetésre ­Diane Kruger, a film egyik főszereplője.

- Alfred Hitchcock a legnagyobb mester, nem vitás, hagy hatással van rám. De számos hasonlóságot fedezhet fel Roman Polanski műveivel is - feleli Jaume Collet-Serra spanyol rendező arra a felvetésre, hogy az Ismeretlen férfi számos ponton tiszteleg a filmtörténet nagyjai előtt. Igaz, egyes kritikák ezt szimpla lenyúlásként értékelték. Amire Collet-Serra csak annyit rea­gált, hogy a forgatókönyvet készen kapta, de ha már felfedezte a kapcsolódási pontokat, örömmel utalt a nagy öregekre. Liam Neesontól is azt kérte, hogy legyen olyan, mint James ­Stewart: szerethető lakli, aki egyszerre tud hitelesen ártatlan és kemény férfi lenni, s akinek van egy rejtett, sötét oldala. (Kár is volna tagadni, hogy valóban Hitchcock csinált annak idején a komikus és jófiú szerepekkel elhalmozott Stewartból nagy drámai aktort.)

- Imádom Hitchcockot, de én semmilyen kapcsolatot nem láttam a szerepem, és mondjuk egy hitchcocki romantikus hősnő között. A film szinte teljesen az akcióra koncentrál - mondja viszont ugyanerre a felvetésre ­Diane Kruger, az Ismeretlen férfi egyik főszereplője - akit nem a rendező jelenlétében kérdeztünk. Ahogy fogalmaz, szerepválasztáskor kétféle szempont számít nála: az egyik, hogy intellektuális kihívást jelent-e, a másik, hogy szórakoztatónak tűnik-e a feladat. Talán mondanunk sem kell, az Ismertlen férfi az utóbbi kategóriába került. Kruger pedig, ha már vállalta a szerepet, mindent maga akart csinálni, még Liam Neesont is dublőr nélkül mentette ki a vízből. Ez pedig keményebbnek bizonyult a vártnál: bár egy medencében vették fel az egészet, de tizennégy órán át tartott, és Neeson pedig körülbelül kétszer akkora, mint a színésznő. Azóta már tudja, hogy egy akciófilm ese­tében azoknak a jeleneteknek a rögzítése tart a legtovább, melyek a leggyorsabban peregnek a filmben.

A „jugoszláv" háborút még senki sem felejtette el, és Németországban rengeteg bosnyák bevándorló él, ezért Diane Kruger igen aktuálisnak érzi az Ismeretlen férfiban alakított karakterét. Arra a kissé provokatív kérdésemre persze, hogy ehhez mennyi előtanulmányt végzett a bosnyák menekültek körében, mosolyogva csak annyit reagált, hogy nem sokat, de az Ismeretlen férfi nem is az a film, amelyben nagy lelki felfedezéseket lehet tenni. Ellenben, míg az akciófilmes műfajban - hacsak nem a nő a főszereplő - rendszerint csupán dekorációs szerepet szánnak a gyengébbik nem képvise­lőinek, az Ismeretlen férfi esetében ő is beszállhatott a csihi-puhiba, ezt az alkalmat pedig semmiképpen sem akarta volna elszalasztani. A szerep ráadásul nem „egydimenziós", a film elején még egy kemény csajt kellett alakítania és fokozatosan, jelenetről jelenetre kellett egyre jobban megmutatnia a figura érzékeny pontjait.

Noha Diane Kruger Németországban született, nem nevezhető igazán német színésznőnek. Fiatalon Párizsba költözött, modellkedett, majd korábbi szerelme, ma már exférje, Guillaume Canet színész-rendező ösztökélésére beiratkozott a színiakadémiára, és elkezdett francia filmekben játszani. Ezt a szokását a mai napig megtartotta (most épp Marie Antoinette-t alakítja Benoit Jacquot mozijában), nem csoda tehát, amikor megkapta első nagy hollywoodi szerepét a Wolfgang Petersen rendezte Trójában, a francia sajtó „francia sikerként" könyvelte el a dolgot. Ma Hollywood egyik legkeresettebb színésznőjeként angolul, fran­ciául és németül is perfekt, bármilyen szerepre bevethető. Kruger szerint euró­paiként ez nem nagy kunszt. Arra a kérdésre viszont, hogy hol érzi otthon magát, gyorsan jön a válasz: Párizsban. Van ott egy remek lakása, nyugdíjas éveit majd szeretné ott tölteni.

Persze sokan nem (csak) színésznőként ismerik Diane Krugert, hiszen ő a L'Oreal egyik arca, ami szinte önálló státusz - sokszor a színésznőt is megdöbbentik azok a gigaplakátok, melyeken önmagával szembesül. Több előnye is van egy ilyen szerződésnek, például soha nem kell törődnie a nyilvános fellépések során a hajával és a sminkjével. De mint mondja, inkább azért vállalta, mert nagyon szegény családból származik, és hisz abban, hogy így igaz üzenetet közvetíthet: jelesül, hogy a szépség minden nő számára elérhető.

 

Cannes, 2009. május 20.
Diane KRUGER - más néven Diane Heidkrüger - német színésznő az Inglorious Basterds című filmjének a bemutatója alkalmából rendezett fotózáson látható a 62. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon 2009. május 20-án. (MTI/AP/Matt S
Cannes, 2009. május 20. Diane KRUGER - más néven Diane Heidkrüger - német színésznő az Inglorious Basterds című filmjének a bemutatója alkalmából rendezett fotózáson látható a 62. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon 2009. május 20-án. (MTI/AP/Matt Sayles)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.