Himnusz a szippantóhoz

A Pancsoló kislány dallamára költött szerzeménnyel nyerte meg a dalnokversenyt G. István László. A csatározással egyben a 2000 című folyóirat 25. születésnapját is ünnepelte a telt házas közönség és a mindent feladatot kiválóan teljesítő költők.

Vejnemöjnen sajnos kimentette magát, adta meg az est alaphangját Szilágyi Ákos. Így az is megnyugodhatott, aki valamiféle babérkoszorúra menő, unalmasan komoly összecsapásra számított. Bár nagyon is úgy tűnt, hogy a Stúdió K Színház máshol maroknyinak látszó közönsége már profi szemlélője az efféle viadalnak, s így pontosan tudja, hogy itt a humor épp olyan fontos, mint a verslábak.

A kilencvenes években divatba jött versengések akkoriban még igen népszerűek voltak, nem véletlenül: mintha csak a leendő magyar stand-up találkozott volna a leendő ARC plakátkiállítással a költészet asztalán.

Az elsőt '92-ben a Holmi és a 2000 rendezte a Merlin Színházban és ugyanaz volt a célja mint most: oldani a magyar költészet vakbélgyulladásig komoly hagyományát. Bár a jelenlegi helyzet már nem olyan rossz, tette hozzá Margócsy István, a folyóirat szerkesztője és a verseny egyik házigazdája, hiszen a mai költők sokat tettek a méltóságteljes és komor tónus kiszorításáért.

Az oldófunkcióval már Kazinczy is próbálkozott, nem sok sikerrel, az igazi neofrivol, vagy inkább már posztfrivol hangulatot a régi dalnokversenyek hozták el, amelyek végül érdeklődés hiányában sorvadtak el. Más lett a nyilvánosság, és másmilyen divatok járnak. Ám ettől függetlenül érdemes lenne feleleveníteni a költőversenyt, hiszen önmagában véve is remek szórakozás, még az X-faktor árnyékában is.

Hiszen kevesen tudnák felülmúlni azt a pillanatot, amikor Nádasdy Ádám rázendített a Ne hagyd el soha azt, ki téged szívből imád című tangó dallamára komponált szerzeményére: „Ne kérdezd, miért nem nyílt meg a Várban a bazár / Ne kérdezd: ennyi pénzért miért nem lő a csatár.” Vagy amikor Mesterházi Mónika az egymondatos eposz megírásának feladatát ilyen könnyen oldja meg: Hős születik, hisz benne a sok hülye, mind belehalnak. De ugyanígy mulattunk Nyerges Gábor Ádám alteregóján, a népi költészet rettenthetetlen hívén, Petrencés Sándoron, vagy a kissé visszafogottabb, ám annál találóbb sorokat elővezető Szlukovényi Katalinon és Szabó T. Annán.

Nádasdy mellett a legfiatalabb dalnok, Evellei Kata teljesített igen egyenletes színvonalon, mind az otthoni, mind a helyi, rögtönzésre építő feladatokkal. Ahogy kérték, egy hasábban számolt be Petőfi Tisza című verséről, Kerényi stílusában: kigyomlált belőle mindenféle rontó szándékot, őrülteket és vért, hiszen nem szabad elvenni az újságolvasó kedvét efféle szörnyűségekkel. És ugyanilyen jól adta be a verstisztítóba Petri György híres költeményét (Hogy elérjek a napsütötte sávig), ahol az húsz sorra zsugorodott (hiszen normális ember ennél hosszabb verset nem olvas), ám megőrizte lényegét.

S az is kiderült, hogy az irodalmi folyóiratok igenis odafigyelnek a jelenre. Szeptember elején a miskolci Irodalmi Rádió írt ki pályázatot: „A szakma himnusza – a munka becsülete” címmel, az egyes szakmák megverselése céljából. S ha már abszurd, legyen valódi: a dalnokok sorra verselték meg a hentes, a fordító, a miniszter, a népi költő és a szippantó mindennapjait. Várady Szabolcs pedig a zongorista Darvas Ferencet, aki zenei aláfestéssel segítette a dalnokokat.

Például G. István Lászlót, aki a legzajosabb sikert váltotta ki a „Jaj, úgy élvezem én a Kantot / érdek nélkül is tetszik, ó” refrénű átiratával, amelyet egy filozófia vizsga előtt szorongó diák is eldúdolhatna szigorú professzorának. Hogy feloldódjon ő is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.