Fűszerezd meg önmagad!

Hitelesség, önazonosság - hangzatos szavak, azonban mindez korántsem elég a sikerhez az egyre táguló zenei világban. Egy-egy tehetségkutató után általában öt-hat újonc próbál szerencsét meglovagolva a hirtelen jött ismertséget, és az eladhatóság, illetve a nagy siker reményében hipp-hopp nagylemezzel rukkolnak elő. S miközben egyre többen próbálnak betörni a piacra, a fellépési lehetőségek száma - talán a válság és a pénztelenség miatt - ezzel egyenes arányban csökken.

Nem túl kedvező tehát a kép, mely oly csábítónak tetszhet a laikusok, vagy a garázszenézek számára. A popiparban ugyanis talán még igazabb a közhely: nehéz megjósolni, mi lesz sikeres, és mi nem.

- Ha jó kapcsolataid vannak, és el tudod intézni, hogy a zenédet sokszor játsszák le a nagyobb rádiók, akár naponta is, akkor mindentől függetlenül jól jársz. Főleg anyagilag - árulja el a titkot Komenczi Bálint, az eat me! nevű, elektro-psychopop együttes gitárosa. A sikernek nincsen biztos receptje, de ha valaki indulásból egy jól bevált zenei stílushoz csatlakozik, akkor nagyobb az esély a befutásra, hiszen kapásból egy létező közönséghez szól.

- A popzene nehéz szakma, és úgy érzem, nagyon kevesen csinálják jól. De ha valaki jól csinálja, akkor az nagy ütőkártya lehet - mondja Zsédenyi Adrienn, Zséda, aki immár 15 éve van a pályán. Hét évig a Cotton Club Singers soraiban, majd 2002 óta saját útját járva igazán sikeresnek mondható. Keveseknek adatik meg, hogy egy kiadó öt lemezre szerződtesse. - Talán abban van a siker titka, hogy merek váltani, illetve merem fűszerezni azt a képet, ami már kialakult rólam. Az elengedhetetlen, hogy egy előadó színes egyéniség legyen, de még így is, időről időre új árnyalatokat kell tudnia belecsempészni zenei világába, megjelenésébe, mondanivalójába - teszi hozzá.
A laikus azt gondolná, hogy mindenképp előnyt jelent, ha ismert zenészek csemetéjeként próbálunk szerencsét, de Noémi Virág (Hatvani Emese szövegíró és Pásztor László dalszerző, a Neoton Família alapító tagjának lánya) úgy véli, annyira így sem könnyű. Talán egyszerűbb, mint másnak, de neki sincs előre kitaposva az útja. A Neo Tones formációból ismert énekesnő első szólólemeze idén májusban jelent meg, de jelenleg még nem tudni, lesz-e folytatás, megjelenik-e a második album, mivel ez pusztán anyagiak kérdése. A kellő anyagi forráshoz viszont minél több fellépés kellene, csakhogy mostanában elég kevés erre a lehetőség. Nevetve mondja, hogy ennek megvan a jó oldala is, hiszen így legalább a hétvégéit a szeretteivel tudja tölteni, mivel hétköznapjait teljesen lefoglalja a munkája, estéit pedig az énekesi karrierje.

Komenczi szerint akkor lehet elkezdeni koncertezni, ha már legalább háromszáz embert be tud hozni az adott előadó a meghirdetett helyszínekre, hiszen a kluboknak az az érdekük, hogy egy együttes minél nagyobb számú közönséget mozgasson meg. Ha mondjuk, az interneten képes valaki úgy pár száz vagy pár ezer fős közönséget verbuválni magának, akkor bizony nyert ügye van. Zséda szerint ez sem túl bonyolult: a leendő rajongókat azzal lehet megfogni, ha azt látják, hogy valaki azt adja a színpadon is, amit a magánéletben. Vagyis: természetes, eredeti és nem görcsöl rá semmire. Neki idén májusban vált valóra egy régi álma, a Papp László Budapest Sportarénában adott telt házas koncertet, amely a hazai zenei élet egyik leglátványosabb show-jának bizonyult.

Sokak szerint könnyebb ma azoknak boldogulni, akik már a kilencvenes években nevet szereztek maguknak a pályán. A most indulóknak ugyanis nem elég a tehetség, arra is szükségük van, hogy egy minden fortéllyal megkent menedzser is álljon mögöttük, aki ismeri a hazai viszonylatokat, és kellő kapcsolatrendszerrel rendelkezik. Továbbá olyan hangot kell megüssön a feltörekvő előadó, amely megfelel a korszellemnek és amellyel azonosulni tudnak a hallgatók. Csak így: egy jó menedzserrel és egy kitalált hanggal lehet kiemelkedni az egyre többszereplős masszából.

- Hitelesnek kell lennie. S ha elég átütő a személye és zenéje, akkor még azt a kényszert is megspórolhatja, hogy eladja magát mindenféle vállalhatatlan helyre - teszi hozzá Noémi Virág.

Felmerül a kérdés: a magas lemezeladási példányszám és a hazai siker után mi lehet a következő lépcső? A válasz: külföld. Zsédának vannak ilyen irányú tervei, de nem lesz egyszerű őket tető alá hozni, mert nagyon ragaszkodik a magyar nyelvhez. Ahogy ő mondja, a nemzetközi piacon is helytálló, minden ízében magyar produkciót szeretne létrehozni. A dilemma így többszörösen adott: hiszen ahhoz, hogy külföldön sikeres légy, oda kell születni, de legalábbis odakint élni, ottani zenészekkel és menedzserekkel dolgozni. Ha optimisták vagyunk, rávághatjuk, hogy az ember csak azt képes megvalósítani, amit megálmodik. Ha viszont reálisabbak szeretnénk lenni, akkor nehéz vitatkozni a valósággal: magyar popelőadók eddig nem értek el kimagasló külföldi sikert, hiába próbálkoztak lelkesen.

2009-12-21
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.