Francia évtizedek

Az új állandó kiállítás is franciaközpontú. Azzá rendezné eleve az általános ismeret, hiszen realizmus, impresszionizmus, posztimpresszionizmus rendre mind Franciaországban történt meg, onnan indult, de errefelé tereli maga a műtárgyörökség is.

Varga Imrének ugyan helye volna itt, de ettől akár el is tekinthetünk. Ha ugyanis – egyfelől – Pissarro pointillizmusához Keserü Ilona színkutató kompozícióját, Daubigny poétikus lombjai mellé a Franciaországban élő Hollán kevésbé poétikus lombsziluettjét rendelte a rendezés, Varga Manet-értelmezéseiért szinte kiált a tizenkilencedik századi állandó kiállítás.

Másfelől nézve persze a Hölgy legyezővel kíméletlen festett porcelán, meg bénítóan goromba bronz parafrázisai sem vinnék sokkal előrébb a tervezett párbeszéd ügyét. Az, hogy a XIX. századi művészet újjárendezett állandó kiállításába is beleapplikáltak egy-két kortárs munkát, állományszaporításnak kevés, szellemi izgalomnak úgyszintén, nem működik – mint a rendezés egyetlen félreértését, mellőzhetjük.

A Hölgy legyezővel és az impresszionizmus így is uralkodik. Baudelaire kedvese annak a Manet-nak a vásznán, akit a legkevésbé tekintenek tipikusnak az alapítók közül, abból a nyolcszázhatvankettes esztendőből, amikor még botrány sem hitelesítette az izmust, nos, az ismert remekmű meghatározza a látványt már az első teremben.

Finoman bizonytalan pozíciójának poézisével, a fehér ruha kék sávjainak el-eltűnésével valóban felvezeti az időben-tulajdonságokban későbbi és „szabályos” műveket.

A Szépművészeti Múzeum ez irányú gyűjteménye nem nagy, de százhúsz év során a maga határai között kerek lett. Monet bárkái a nagy művek fenségével mutatják, ha tetszik, a szabályokat; a képkivágás esetleges, a festés pasztózus, víz, tenger vibrálóan fényes-nyugtalan, míg a mester ugyanezt a vibrálást anyagtalan anyagszerűséggé változtatja a Virágzó szilvafákon.

Edouard Manet: Hölgy legyezővel, 1862.
Edouard Manet: Hölgy legyezővel, 1862.

Különleges adalék mindehhez az impresszionista Gauguin hozzájárulása. A Behavazott kert részint a szokatlan téli hangulattal, részint az érzékeny, laza mozgalmasságával, egyszóval a perfektségével gondolkodtatja el az utókort afelől, mikor és miért kellett a festőnek posztimpresszionistává válnia.

 A korszakok egyébként szépen illeszkednek. Erénye az új rendezésnek, hogy nem érzi magára nézve kötelezőnek Barbizon és az impresszionizmus olyasfajta elkülönülését, amilyen csak makacs és kényelmesen gondolkodó tankönyvekben létezik, a korban és a térben nem.

Corot nyárfalombjának testetlen lazasága ugyanabból az évtizedből való, mint Monet szilvafáinak virágvonulata, és Corot sejtelmes Margarétás nője az árnyékkezelésével, a vastag foltokból húzott ruhaszegélyével, virágkoszorújának álmatagságával szinte követelhette, hogy a legyezős hölgy közelébe kerülhessen.

Az új állandó kiállítás is – természetesen – franciaközpontú. Azzá rendezné eleve az általános ismeret, hiszen realizmus, impresszionizmus, posztimpresszionizmus rendre mind Franciaországban történt meg, onnan indult, de errefelé tereli maga a műtárgyörökség is, amelyet az előd évszázad a mai muzeológiára hagyományozott.

A magyar érdeklődés – mondhatjuk így is – némiképp dacos, ha tetszik, kurucos volt. Száz-százhúsz éve legalábbis, amikor ez az érdeklődés kézzelfogható, azaz a műgyűjtés aktív volt, az iparművészet Bécs és Németország helyett hangsúlyosan Nagy-Britanniában tájékozódott szecesszióügyben, és Párizsban festészeti-szobrászati igazodásban.

Ha pedig Bécs, majd München korábbi vonzerejének szűntével oly mérsékelt lett itt az érdeklődés a német művészet iránt, amilyet a mostani kiállítás bizonyítani tud, még kevésbé volt az más, kisebb kultúrák és piktúrák iránt.

Az utóbbiakat a finn rokon, a mindig túlértékeltnek látszó Gallén-Kallela hívatott most is képviselni, az előbbiek huszadik század felé haladó festészetét tömör-szemléletes algyűjtemények.

A rendezők kiválóan értik a kötött alaprajz lehetőségeit, a termek melletti kabinetekbe valódi kabinetkiállításokat komponáltak. Így került tömör együttesbe Delacroix és a romantika nagy látnivalók támogatására, így a németek, Stuck és Böcklin szecessziója, amelyhez ez az elnevezés jobban illik, mint a keménykedő Jugendstil.

És így – igazán csak mutatóba – az osztrák Moll, akiről a magyar látogató inkább tudja azt, hogy Alma Mahler nevelőapja volt, mintsem azt, hogy szép, tapintatos geometriába rendezte képein Bécs szecessziójának szeszélyeit és hisztériáit.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.