Folytatódik a nyár

Praktikus szokás, hogy amit ősszel be akarnak mutatni Pesten, azt előbb nyáron, szabadtéren is kipróbálják. Az Orlai Produkció Szombathelyen próbálta ki a Mindent Éváról című attrakcióját, A szőke ciklon pedig az Újszegedi Szabadtéri Színpadról került a Teréz körútra.

Mindkettő női karriertörténet. Az egyezésnek ezzel vége is. Mary Orr darabja a Broadway kulisszái mögé csalja a nézőt, azt a benyomást keltve, hogy lerántja a leplet a színházi világ működéséről.

Rejtő Jenő krimitörténete a légiósregények világába vezet. A színpadi változat a szerzőt is megidézi, aki, miközben regényét diktálja, azonosul műve hősével. Mindenki megkettőződik, sőt megsokszorozódik. Aki betéved a gépírónő lakásába, szerepet kap a történetben. Az előadás szórólapja szerint öt színész huszonöt szerepben lép fel.

Az átirat akár abszurd szatíra is lehetne, az átíró Szente Vajk rendezése beéri kabaréfigurák és kabarépoénok felsorakoztatásával. Ezt Szerednyei Béla, Józsa Imre, Csonka András sok szerepben nagy rutinnal és sikerrel teljesíti. Kevésbé rikít a két főszereplő. Őze Áron Sir Bannister alakjában intelligensen hagyja magát sodortatni az eseményektől, íróként viszont ciklonként hajszolja az eseményeket. Földes Eszter egyik szerepében sem látszik ciklonnak, inkább bájos ifjú lánynak, akinek sorsáért aggódik a néző, és boldog, ha boldogul mint regényhősnő, és együtt érez vele, ha gépírónőként magára marad.

Hernádi Judit és Kovács Patrícia
Hernádi Judit és Kovács Patrícia
Kallos Bea / MTI

Mary Orr novellája 1946-ban jelent meg, 1950-ben készült belőle egy halom Oscar-díjjal kitüntetett film, majd férjével, Reginald Denhammel 1964-ben írtak belőle színdarabot, és Taps címmel musical is született a történetből. A rajongó befurakszik a sztár közelébe, nélkülözhetetlenné teszi magát, majd kifigyeli a szakma fortélyait és működésének támadható pontjait, főképp férfiakat, hogy végül elfoglalja jótevője helyét. Kifelé mindenki örül az új csillag felragyogásának, mi sem látszik a szennyből és szenvedésből, ami egy ilyen pálya mögött lehet. Leszámítva az egymást követő három befejezést, épkézláb történet, hatásos darab.

Kálmán Eszter átvilágítható tükörfalú öltöződíszlete szellemesen utal a színe és visszája viszonyra, Ignjatovic Kristina ruhái precízen jelzik jellemek és pozíciók változását. Pelsőczy Réka rendezésében kitűnő színészek hitelesen képzelik magukat amerikai kulisszák mögé. Hernádi Judit a kiöregedő díva valódi szeszélyeit kellő érzelmességgel hozza, Mészáros Máté igazi sajtóhiénaként tölti be a narrátor szerepét is. Szikszai Rémusz elhiteti, hogy egy rendezőnek emberi lelke is lehet. Márton András egy hiú íróiparost, Egri Márta meg az ő bennfentes feleségét adja pontosan. Kovács Patrícia Éva szerénységével nemcsak őt, de a nézőket is átveri, hogy aztán váratlanul bújjon ki belőle a ragadozó. Az egyetlen, aki kezdettől gyanakszik rá, a kétnemű öltöztető, akit Bercsényi Péter biztos ízléssel jelenít meg. Az előadást ő indítja remek énekszámmal, aztán később is előad egy dalt, mintegy kijelölve a darab és az előadás helyét a művészetek világában.

REJTŐ JENŐ: A SZŐKE CIKLON Játékszín

MARY ORR: MINDENT ÉVÁRÓL Belvárosi Színház

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.