Filmszemle: Kritika a kritikáról

A magyar filmkritika és a magyar film kapcsolatáról beszélgetett szombat reggel Báron György filmkritikus, Durst György producer, valamint Kamondi Zoltán, Salamon András és Szomjas György rendező.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a filmkritika azért nehéz műfaj, mert gyakran évek munkájának eredményéről kell néhány óra alatt véleményt alkotni. Báron György felvezetésképpen annyit mondott, éppen ezért meg kell bocsátani a kritikusnak, ha téved: természetes, hogy legalább annyi a rossz kritika, mint a rossz film - mondta.


A résztvevők szerint a mai magyar kritikusokkal az a legnagyobb probléma, hogy nem szeretik, sokan egyenesen utálják a filmeket. Szó esett arról, hogy néhány évtizede a filmek körüli műhelymunkában a kritikusok is részt vettek, ma már ez igen ritka. Báron György hangsúlyozta, hogy a kritikaírás tanulandó és tájékozottságot igénylő szakma, nem felelőtlen véleményalkotás. A kritikusok egyre kevésbé részei a filmes szakmának, elszeparálódnak - értettek egyet a rendezők.
Egyre keményebben kell szólni, hogy valami kihallatsszon a hatalmas internetes szövegáradatból, nem csoda tehát, hogy az online kritikák is egyre agresszívebbek - hangzott el. A résztvevők fájlalták, hogy kevés ma a tekintélyes, véleményformáló filmkritika a lapokban. Báron György hozzáfűzte, nyilvánvalóan nem kavarnak akkora port ezek az írások, mint például a hatvanas években, hiszen maga a film sem olyan fontos már a közönségnek, mint akkoriban.


Kamondi Zoltán szerint nincsen nagy probléma a hazai kritika és filmkészítés viszonyával: az online írások kevéssé nívósak ugyan, de ettől még születnek színvonalas vélemények a szakfolyóiratokban és napilapokban. Elmondta viszont, nem szerencsés, hogy sok esetben van negatív szembenállás az alkotó és az ítész között. A felszólaló Bernáth László azt a problémát fogalmazta meg, hogy a szerzők nem csak a művekkel foglalkoznak, túlságosan befolyásolja őket a véleményük az alkotókról.


Dettre Gábor filmrendező, a szemletanács tagja arról beszélt, hogy a magas művészi igénnyel készülő filmek nem kapják meg a megfelelő figyelmet a kritikától, a megszülető cikkek nívótlansága nem méltó az alkotásokhoz. Az újságírók többségéből süt az utálat - mondta Dettre - ez a negatív hozzáállás pedig éppen a ma legfontosabb művészetet, a filmet sújtja. A rendező a filmes újságírók többségét műveletlennek, felkészületlennek és lelkiismeretlennek nevezte.
Sós Mária filmrendező, szemletanács tag elmondta, a kritikusok is felelősek azért, hogy a magyar film rossz helyzetben van. A magyar filmkritikának minden körülmények között az lenne a feladata, hogy ajánlja a nézőknek a hazai filmeket, még ha nem is hallgatja el az esetleges hibákat, mert a magyar film a kritikusok és az alkotók közös ügye - mondta el.
Báron György végezetül sajnálatát fejezte ki, hogy a hazai kritika nem ünnepli méltóan a magyar filmek külföldi sikereit, és a nemzetközileg oly elismert hazai művészfilmeseket nem becsüli eléggé.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.