Facebook rulez!
Nem váltja meg a világot, de még csak a kormányt se le, se fel, mégis: hatalom ez a javából. A világháló történelemalakító és -dokumentáló szerepét megtapasztaltuk már néhányszor, de a legnagyobb közösségi portál, a Facebook különb-különb tematikus oldalai-csoportjai, az ironikus-félék ugyancsak frappáns formái a civil véleményformálásnak.
A Hátizsákomat A Múzeumba nevű fb-csoport oldalán gyűlnek a hátizsák-„selfie-k" (önmagukról készített fotók, önfotók), annak apropóján, hogy Orbán Viktor régi hátizsákját a Magyar Nemzeti Múzeumnak adományozta, ahogy erről a Népszabadságban Vári György is beszámolt. És noha a különféle notabilitások személyes tárgyainak gyűjtése természetes múzeumi gyakorlat, az fb-csoport – sokak derülésére – ennek ürügyén állampolgári érzelmeit juttatja kifejezésre, az egyik leghatékonyabb eszközzel: az iróniával.
A Krétakör fb-oldalán valaki azt javasolta az adminisztrátoroknak: fogadnák fel marketingesnek Kálomista Gábort, aki kifakadásában felszólította a nézőket, hogy „tegye fel a kezét, aki látott már két Schilling-Árpád rendezést, és abból legalább egy tetszett neki". Megindult a „selfie-áradat": egyenként és csoportosan küldték a „selfie-ket" (önmagukról készített fotókat) a nézők, akik ilyenformán támogatók, civil önszerveződők lettek, és már nemcsak Schilling és a Krétakör mellett. Egyetemi osztályok, színikritikusok, nézők és csinálók csatlakoztak a „mozgalomhoz", öt nap alatt közel ezer kép készült.