Európai filmmel alázza Európát Hollywood

Diplomaták osztják ilyen arányosan, igazságosan az elismerést, mint az idei Golden Globe zsűrije.

Meglepően csöndben zajlott le az idei, 69. Golden Globe-díjátadó ceremónia.

A viszonylagos nyugalom már a jelöléseknél tapasztalható volt: az elismerésekről döntő Hollywood Foreign Press Association (HFPA) 93 tagja most nem bosszantotta fel úgy a világ filmkritikusait, mint tavaly. Nem voltak olyan kínos jelölések, mint például tavaly Az utazó, amely lényegében közröhej tárgyává vette a Golden Globe-ot – ezúttal még az örök fanyalgóknak is el kellett ismerniük, hogy a versenyzők gondos szelekció útján kerültek reflektorfénybe.

Ami pedig a díjakat illeti, olyan érzése lehet az embernek, mintha nem is szavazás eredménye lett volna, hanem nyilvános vitán egyeztek volna meg a HFPA tagok: matematikai pontossággal gondoskodnak arról, hogy aki arra érdemes, ne távozzon üres kézzel a Los Angeles-i Beverly Hilton hotelben tartott gáláról.

Így még a tavaly "botrányosan" szemtelen műsorvezető-humorista, Ricky Gervais beszólásai is kevésbé tűntek ütősnek. Persze a "megrendelő" nem maradhatott ki a programjából, például nem felejtette el megkérdezni Johnny Deppet, hogy látta-e már Az utazót, magát a Golden Globe-ot pedig csak úgy titulálta, hogy "az olyan, mint az Oscar, mínusz a presztízs". De mindemellett olyan érzése volt az embernek, hogy Gervais az idén kegyesebb volt még azokkal is, akiknek így vagy úgy, de végül csak beszólt.

Bár igazi izgalmak ezúttal nem kísérték a ceremóniát, némi feszültség azért kimutatható volt a legjobb drámai film kategória körül. Elvégre Martin Scorsese pályafutásának egyik legfontosabb művével (Hugo) volt jelen, és a filmtörténet egyik legfontosabb pillanatát idézi fel (ebben rokon a francia The Artist – A némafilmessel). Alexander Payne, a kisemberek lelkének tudósa, a kevés zseniális amerikai auteur egyike; Steven Spielberg alanyi jogon esélyes, és George Clooney is bizonyította már, hogy rendezőként erősebb alkotó, mint színészként.

A legjobb drámai film végül az Utódok (Alexander Payne műve) lett, főszereplőjét – George Clooney-t – pedig a legjobb drámai alakítás díjával vigasztalták.

Milyen érdekes, a rendezői elismerést Martin Scorsese kapta, Steven Spielberg pedig az animációs kategóriában lett a befutó a Tintin kalandjaival (itt azért egy kicsit már kilógott a lóláb).

A legjobb női alakítás a drámai kategóriában Meryl Streepé lett Margaret Thatcher karizmatikus megformálásáért a Vasladyben, ami azt a íratlan hollywoodi szabályt erősítette meg, mely szerint egy kutyarossz tévéfilm is kaphat díjat, ha van benne egy nagy alakítás.

A legjobb mellékszereplő Christopher Plummer lett a magyar mozikat gondosan elkerülő Beginnersben nyújtott alakításáért, valamint a The Help – A segítség című Disney-drámában tényleg átütő Octavia Spencer. Tényleg mintha csak egy csapat diplomata osztotta volna az díjakat.

Nem mellékesen, a legjobb idegen nyelvű film az iráni Nader és Simin – Egy elválás története lett: Asghar Farhadi rendezése – Tarr Béla A torinói lova mellett – a tavalyi Berlinale bombameglepetése volt.

A komédia/musical kategóriáiban egyszerűbb volt a helyzet, mivel a The Artist – A némafilmes című, a Hollywood aranykorát és a hangosfilm megszületésének időszakát bemutató francia produkció mellett értékelhető alkotás nem volt a mezőnyben. (Az egyetlen, amely még szóba jöhetett, az Woody Allen Éjfélkor Párizsban című mozija volt, ezért a veterán filmes végül forgatókönyvírói díjat kapott.) Főszereplője, a George Valentin némafilmsztárt alakító Jean Dujardin szintén bearanyozódott, így most már biztos, hogy mostantól már nem pusztán francia, hanem világsztár.

A mozi végül még a filmzene kategóriában is tarolt, így hat jelöléséből hármat díjra váltott, ás az este abszolút győztese lett a Michel Hazanavicius által rendezett, tízmillió eurós büdzsével készült The Artist.

Az ember akkor jön igazán zavarba, amikor leírja: tulajdonképpen ez egy klasszikus, 4:3-as képaránnyal készült fekete-fehér némafilm. Azt már megszokhattuk, hogy a Golden Globe – jobb formájában – sokkal progresszívabb, mint az Oscar, bátrabban is díjaznak, de most "sajnos" az Európai Filmakadémiát (EFA) alázták meg.

A The Artist több kategóriában is jelölt volt decemberben az Európai filmdíjra, ahol persze semmit sem kapott. Pedig sokkal célszerűbb lett volna Hazanaviciust elismerni a rendezői díjjal, mint a dán Suzanne Biert a kifejezetten hollywoodias Egy jobb világért. És nemcsak esztétikai, hanem taktikai szempontok miatt is.

Különösen, hogy az utóbbi mű egy évvel korábban kapott már Globe-ot és Oscart is, így az EFA történetében először most előzhetett volna. Sebaj, az sem tragédia, ha az európai film Hollywoodban diadalmaskodik.

Thomas Langmann, a három Golden Globe-ot elhódító A némafilmes című film producere emeli fel az alkotás egyik főszereplőjét a stábtagok gyűrűjében
Thomas Langmann, producer of "The Artist", winner of best comedy or musical motion picture at the 69th annual Golden Globe Awards, holds Uggie the dog aloft in the photo room in Beverly Hills, California, January 15, 2012. Also pictured are cast members Missi Pyle (L), Jean Dujardin (C) and Berenice Bejo (R) and director Michel Hazanavicius. REUTERS/ Lucy Nicholson (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT TPX IMAGES OF THE DAY) (GOLDENGLOBES-BACKSTAGE)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.