Én vagyok a történet

A történetek beépülnek a gesztusainkba, a mozdulatainkba, testünk minden reakciójába,állandóan jelen vannak bennünk, a legközvetlenebbül. „Én vagyok a történet” – mondja a darab női főszereplője. Ezt kell megmutatnia, az elmúlt események közvetlen színpadi jelenlétét kell az alig berendezett, stilizált térben, teljes mértékben egymásra hagyatva és mégis egymás ellenében létrehoznia Börcsök Enikőnek és Király Dánielnek, Máriának és a Fiatalembernek.

Éppen úgy, ahogy a Fiatalember maga is halott apja vonásait hordozza, az ő megelevenedése. Így Máriának ismerős „érzékcsalódás”, önmaga számára viszont idegen. Elmegy a nőhöz, hogy meghallgassa a közte és az apja között dúlt szerelem történetét.

Mária deklasszált arisztokrata, aki többször megjárta a rendszer börtöneit az ötvenes években és ott kellett szembesülnie azzal, hogy szeretője az államvédelem ügyésze. „Fájt a ház” – halljuk a szinte fizikai kínként megelevenedő elbeszélésében. A ház, amelyben egyikük agyonkínzott rabként, a másik a förtelmes hatalom embereként tartózkodott, majd később, felismerve helyzetét, öngyilkos lett.

Főszerepben Börcsök Enikő és Király Dániel
Főszerepben Börcsök Enikő és Király Dániel
Kallos Bea / MTI

A Fiatalember beavatása, szerelem és hatalom pusztító konfliktusa teljes intenzitásában mutatkozik meg a színpadon. Az, hogy a megelevenedő múltat vetítővásznon látjuk, hozzásegít, hogy megértsük: mindez nemcsak személyes találkozás, hanem közös beavatási rituálé, nem velük történik, hanem velünk, akik nézzük őket. Egy roppant nehéz dráma érvényes és jól követhető színházi nyelvét találta meg Eszenyi Enikő rendezőként, hozzá a tökéletes színészpárost: közös játékról van szó, kettejük között zajlik le, következik be ismét a történet.

Az 1979-ben írt darab premierjét évekig késleltette, hogy Aczél György letiltotta, mivel Nádas konkrétan felhasználta egy asszony visszaemlékezését a Rajk-perből, abból merítette Mária megkínzását.

A Pesti Színház tapsrendjében most Nádas Péter is megjelent, jelezve, hogy nemcsak jóváhagyja a rendezést, de kitüntetetten a magáénak is érzi. Helyesen tette.

NÁDAS PÉTER Találkozás Pesti Színház Rendező: Eszenyi Enikő

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.